10 sebab buat anda ‘tak terkata apa-apa’ menonton Ola Bola

10 SEBAB ANDA BAKAL SPEECHLESS MENONTON OLA BOLA!

10 SEBAB ANDA BAKAL SPEECHLESS MENONTON OLA BOLA!

Pertama kali menonton Ola Bola arahan Chiu Keng Guan, ternyata ia sebuah filem yang memang terbaik gila!

Bukan omong kosong, filem ini cukup sempura dari segenap aspek iaitu sinematografi, jalan cerita, penyampaian, skrip, emosi dan lain-lain.

Ternyata Chiu seorang pengarah yang sangat mementingkan kualiti dalam setiap filem arahannya, maka tidak hairanlah The Journey pecah panggung dengan mengutip RM17.28 juta pada tahun 2014.

10 sebab mengapa anda perlu menonton Ola Bola:

1) Anda akan speechless dengan kualiti yang ada pada filem ini kerana ia mempunyai ramuan yang cukup untuk diangkat sebagai filem terbaik 2016!

2) Pelakon amatur yang dibariskan dalam filem ini lebih bagus lakonan mereka berbanding pelakon berpengalaman! Mereka berjaya menghidupkan jalan cerita Ola Bola dan kami beri lima bintang kepada pelakon-pelakon baru berbakat besar ini iaitu, JC Chee, 29 (Tauke), Saran Kumar, 21 (Muthu), dan Luqman Hafidz, 25 (Ali). Ketiga-tiga bintang baru ini sangat menonjol! Amazing!

Ola Bola

Ola Bola

3) Walaupun semuanya first time berlakon, JC, Saran dan Luqman bijak melakonkan peranan masing-masing serta berjaya menterjemahkan emosi dengan baik sekali sehingga mampu menyentuh hati penonton. Please bawa tisu ya semua!

4) Bront Palarae tak perlu lagi kami describe kerana mutu lakonannya yang sentiasa mantap dan berkualiti.

5) Sentuhan ajaib Chiu yang sangat meninggalkan kesan di hati penonton. Lebih-lebih lagi apabila melihat Tauke yang terpaksa menempuh pelbagai dugaan untuk mencapai cita-citanya tetapi pada masa sama dia juga tempat keluarga bergantung harap. Muthu pula mempunyai hubungan yang tegang dengan ayahnya yang tidak merestui impiannya untuk menjadi penjaga gol kebangsaan. Malah, penyerang kebangsaan, Ali turut berusaha keras untuk menyarung jersi nombor 10.

6) Filem ini betul-betul menekankan aspek hidup bersatu padu diantara semua kaum dan semangat cintakan negara. Dalam filem ini kita boleh lihat semua rakyat Malaysia, tidak kira bangsa, agama, atau warna kulit bercakap tentang bola sepak, tidak kira di rumah, di pejabat, di fun fair, dan di mana-mana saja. Rakyat bersatu di belakang pasukan kebangsaan kesayangan mereka kerana mahu menyaksikan kejayaan pasukan bola sepak negara ke persada antarabangsa. Seriously impak dia besar kepada sesiapa sahaja yang menonton filem ini!

7) Kuasa sukan yang luar biasa mampu menjadikan diri seseorang lebih tabah mengharungi cabaran! Ola Bola bukan sekadar sukan bola sepak tetapi ia turut menonjolkan nilai persahabatan, kemahiran sukan, kekeluargaan dan keharmonian hidup berbilang bangsa sebagai intipati utama.

8) Ola Bola menggunakan khidmat profesional dalam bidang khusus teknikal seperti pakar kesan khas visual dari luar negara yang berpengalaman. Khidmat pakar kesan khas visual dari Argentina yang mempunyai pengalaman luas di Hollywood digunakan bagi menonjolkan lagi unsur-unsur tahun pada ketika itu (80an). Sebagai contoh, babak perlawanan di Stadium Merdeka, dan pesta gaya 80-an yang dibina khas untuk filem ini. Selain Argentina, Chiu turut mendapatkan khidmat sinematografi udara terbaik dari Australia, pos produksi dan pemenang anugerah audio dari Taiwan, Tu Duu-Chih. Malah, turut menggunakan khidmat Chin Ting Chang, seorang pengarah fotografi dari filem Kano.

9) Chiu turut meminta pandangan pemain bola sepak lagenda seperti Datuk Soh Chin Aun, Datuk Santokh Singh, Bakri Ibni, James Wong dan mengenai pengalaman mereka dalam arena bola sepak tanah air. Lebih membanggakan apabila Chiu turut berpeluang bertemu jurulatih pasukan bola sepak negara pada tahun 1980, Karl-Heinz Weigang.

10) Ola Bola diispirasikan daripada zaman kegemilangan Harimau Malaya bermula 1970 sehingga pasukan negara layak ke Sukan Olimpik di Moscow, Russia pada tahun 1980.

Kalau tak percaya, pergilah tonton sendiri kerana penulis yang bukan pencinta bola sepak pun boleh jatuh cinta dengan filem ini. Pergi tengok dan feel sendiri dan anda akan tahu betapa bagusnya Ola Bola!

Tunggu apa lagi, Ola Bola sudah pun mula ditayangkan di pawagam diseluruh negara bermula 28 Januari lalu. Jom ramai-ramai, bawa keluarga, kawan-kawan tonton Ola Bola untuk mengisi hari cuti mereka!

Di bawah, Astro Gempak kongsikan trailer Ola Bola untuk tontonan anda:

Sumber: Astro Awani

Post a Comment

Previous Post Next Post