Orang Tak Dikenali Tiba-Tiba Minta Tolong Check In Beg

To those yg selalu travel pls read this. Kejadian berlaku pada kawan saya dan wife di airport Labuan smlm.

Kisah semalam di Airport Labuan.

Setelah sampai di Airport Labuan, kami berdua nak berjalan mencari tempat untuk membuka luggage sebab nak repack semula barang2........(maklum la, banyak coklat & 4 pasang kain lagi).

Biasanya kerja packing, saya suka tapau buat tak bagi hubby buat. Biasa la, ex stewardess, suka nak packing luggage.

Sambil saya packing, ada seorang stranger ni tetiba sembang dengan hubby. Sembang biasa biasa gitu...sembang pasal coklat kita la, nak pi mana la, bla bla bla....) Dalam hati saya bermonolog,"ramahnya lelaki tu"

Setelah habis packing & saya bgtau hubby dah siap, hubby pun ajak pi cari surau nak solat sat. 

Orang Tak Dikenali Tiba-Tiba Minta Tolong Check In Beg

Baru beredar entah berapa belas langkah jer, lelaki yg tadi tu pun panggil kami dari belakang & hubby pun toleh. 

Stranger : "Abg, mau minta tolong boleh ah? Saya byk barang mau angkut balik & dah melebihi berat luggage. Boleh tolong saya bagi saya check in bawah nama Abg & nanti sampai KL oh saya bayar duit sama Abg." (Dengan nada yg merayu sangat).

Me: "awak flight pukul berapa? MAS ka? 

Stranger: "Pukul 3pm. Sama"

Belum sempat saya nak hampir-hampir kata "boleh" (ye lah, lembut hati nak tolong org yg kesian kan), lantas hubby dgn muka yg serious, nada yg tegas tapi sopan & berkata kpd lelaki tu.....,"TAKPA lah."  (Means STRICTLY NO).

Lepas hubby pegang tangan saya & beredar, saya tanya hubby dengan nada hairan...

Me: "Yang, naper u rejected tadi? Tak tolong dia."

Hubby: "kita tak kenal dia. Tetiba nak tolong check in barang dia. Memang dia kata ikan. Mana tau perut ikan tu disumbat dadah ker...bukan nak sangka buruk, tapi kita tak kenal dia. Kang anything happened, kita yg kena."

Me: "oh, betul betul betul. Nasib baik ada kanda, Kalau kanda takda & dinda seorang, mesti Dinda ter-setuju utk tolong, Huhuu."

Hubby: "Kalau pakcik sendiri takpa. Ni yg tetiba minta tolong, sembang pun tak sampai 5minit, better jangan. Kena ingat tu"  (kata hubby dgn nada yg menasihat tapi lembut)

Me: ~ mode insaf kejap ~ 

Setelah masuk kapal terbang & hubby tanya saya ada tak nampak lelaki tu yg kononnya naik kapal terbang sama ni. Mata saya liar mencari & saya kata memang takda. Betul takda!

Hubby pun senyum paksa, tandanya apa yg dia jangka tu mungkin tepat.

Kalau tak, percuma jadi "keldai" stranger tu (tak tuduh, just in case jer....).

Moral: Berhati-hati jika ada org minta tolong jadi "transporter". Macam dalam movie tu boleh jer asyik terlepas & jadi kaya. Realitinya kalau terjadi kat kita di sini, tali gantung penjara lah yg akan transport-kan kita ke alam Barzakh. (Means transport dadah tu hukumnya tali gantung ler).

Harap semua orang hati-hati yer. 🤗
Jangan percuma jadi "keldai" hanya kerana duit. Duit tu bukan penjamin kita selepas Take care, semua.

PEACE ✌🏼️
Alhamdullillah Allah sangat sayangkan kami berdua. 
Alhamdullillah, alhamdullillah. - Ariati Mohd

Post a Comment

Previous Post Next Post