“Banyak produk kosmetik tempatan popular yang bahaya tapi ramai tak percaya” Wanita ini dedah cara untuk tahu sama ada produk kecantikan berbahaya atau tidak

"Banyak produk kosmetik tempatan popular yang bahaya tapi ramai tak percaya" Wanita ini dedah cara untuk tahu sama ada produk kecantikan berbahaya atau tidak

“Banyak produk kosmetik tempatan popular yang bahaya tapi ramai tak percaya” Wanita ini dedah cara untuk tahu sama ada produk kecantikan berbahaya atau tidak

Sejak kebelakangan ini dilihat banyak pula kisah orang ramai yang terkena dengan produk kecantikan dalam dan luar negara, rata-rata mereka memuatnaik naik di laman sosial berkaitan muka mereka yang ‘rosak’ selepas memakai produk yang dibeli.

Memang diakui diluar sana terdapat pelbagai produk kecantikan ada yang berasaskan kimia tidak sesuai dengan sesetangah kulit dan ada yang organik diperbuat daripada bahan semula jadi.

Ada produk yang merbahaya dipakai terutamanya produk tiruan yang menggunakan jenama terkenal.

Jadi bagaimana nak tahu produk berkenaan selamat digunakan atau tidak? seoran wanita bernama Shida Idris telah berkongsikan satu tips mudah untuk mengenal pasti produk berkenaan merbahaya atau tidak.

**Apa yang ditulis beliau adalah berdasarkan pengalamannya, bukan kajian saintifik mana-mana pakar kecantikan.

Jom kita baca.

Haritu aku ada terbaca viral kisah seorang anak gadis yang masih muda, muka dia teruk berjerawat lepas pakai satu produk tempatan. Harini aku terbaca paper sinar harian sambil tunggu giliran (checkup) kisah seorang wanita yang mukanya macam kena penyakit panau atau balar (tompok putih di muka) yang sangat teruk.

 sebenarnya, aku sendiri pernah  kena. tapi nasib baik dah  hilang. tahun lepas, aku adalah  gatal beli satu produk ni sebab  tengok macam best je. beli satu  set. lepas pakai, muka aku  macam terbakar. pipi dan dahi  merah sampai kena tegur  dengan opismate. tapi aku  tetap teruskan pakai sebab aku  jenis tak percaya pakai sekejap  terus cantik.

 aku tanyalah seller, dia bgtau  suruh stop krim malam. then,  aku stop. masih sama. hampir  habis jugaklah aku guna tapi  dahi aku dah macam terbakar.

 lepas tu, aku serik dan  sekarang aku tetap guna local  product tapi yang 100%  organic saja. cumanya aku nak  bagi tips di sini pada sesiapa  yang nak guna produk  kosmetik tempatan. aku dapat  tips ni dari orang yang  pakar  perubatan jugak.

 CALIT KRIM MALAM ATAU KRIM SIANG DI  SPONGE(span) DAN BIARKAN SELAMA  BEBERAPA JAM. KALAU SPONGE BERTUKAR  JADI HITAM, STOP USING THAT PRODUCT.

 kalau aku bagitau, berapa banyak kosmetik tempatan popular yang sebenarnya bahaya, mesti ramai tak percaya. 

SELAMAT MENCUBA

Selain itu ini pula tips yang pernah diberikana oleh Dr Zubaidi Hj Ahmad  untuk mengenalpasti produk itu berbahaya atau tidak.

Kalau ingin tahu sama ada produk kosmetik itu mengandungi kandungan merkuri yang tinggi , boleh sapu sedikit krim produk itu pada cincin atau gelang emas .

Jika warnanya bertukar menjadi kelabu , itu tandanya ia mengandungi banyak merkuri . Ini bukan sihir atau silap mata . Ini sains kimia .

Sumber: SK



lagi info di : MALAYSIA TRENDING NOW

Post a Comment

Previous Post Next Post