Surat luahan menyentuh hati Lin Dan kepada Chong Wei yang viral hanyalah rekaan dan imaginasi peminat

Surat luahan menyentuh hati Lin Dan kepada Chong Wei yang viral hanyalah rekaan dan imaginasi peminat

Surat luahan menyentuh hati Lin Dan kepada Chong Wei yang viral hanyalah rekaan dan imaginasi peminat

Seperti ramai sedia maklum bahawa sebelum ini tersiar di laman sosial kononnya sekeping ‘surat’ yang ditulis oleh Lin Dan kepada musuh ketatnya dalam dunia bandminton, Datuk Lee Chong Wei, surat berkenaan telah menjadi viral meluas.

Rata-rata netizen dari Malaysia dan China menyatakan perasaan terharu dengan surat yang merujuk kepada Musuh Ketat Di Gelanggang, Rakan Baik Di Luar, ia seolah-olah luahan pesaing hebat seperti Ronaldo dan Messi, Larry Bird dan Magic Johnson, Federer dan Nadal dalam sukan yang diceburi mereka.

Walaupun belum menerima sebarang maklumbalas daripada Datuk Lee Chong Wei, berdasarkan sumber yang diperolehi dan kenyataan semasa surat berkenaan adalah sebuah rekaan di mana ia hanyalah bayangan ataupun imaginasi seorang penulis yang tidak diketahui identitinya, ia juga telah dimuatnaik dailynews.sina sebagai fiksyen peminat.

Memetik laporan New Straits Times yang memetik tulisan dari portal hype.my, artikel asal jelas menyebut “如果他們彼此給對方寫一封信的話,他們又會怎麼说呢?” atau dialih bahasa bermaksud “sekiranya mereka menulis surat kepada sesama sendiri, apakah yang akan mereka katakan?”.

Dalam ‘surat’ yang kononnya diutuskan oleh Lin Dan itu, sepanjang perjalanan jaguh badminton dunia itu, beliau mengucapkan terima kasih kepada Chong Wei di mana sedikit petikan asal ‘surat’ itu berbunyi “Ribuan terima kasih kerana disebabkan kamu, kita diiktiraf seperti juara yang lain sebagai pesaing yang hebat, ‘Lee-Lin’ rivalry. Kita seperti Cristiano Ronaldo dan Lionel Messi di mana persaingan kita ini tiada kesudahannya.”

Berikut adalah ‘surat’ itu dalam versi penuh.

 

 

 

 

Twit artikel yang meletakan nama @rueyping sebagai penulis asal surat itu telah mendapat 11,000 like dan 15,000 perkongsian. bagaimana pun Twitt asal artikel berkenaan telah pun dipadam oleh penulis asalnya.

 

Berikut adalah reaksi netizen yang menyedari surat tersebut adalah rekaan semata-mata.

Bagaimanapun surat imaginasi tersebut tidak memburukkan mana-mana pihak, ia dilihat cuma sekadar ‘penambah perisa’ dalam kehangatan badminton Olimpik.

Surat itu telah menjadi viral selepas Datuk Lee Chong Wei telah berjaya menewaskan musuh tradisinya itu dalam separuh akhir sukan Olimpik Rio untuk layak ke perlawanan akhir. Lee Chong Wei menang 15-21, 21-11, 22-20 dalam 79 minit bertarung.

RUJUKAN: NST, Astro Awani, HYPE

 

 

Sumber: SK



lagi info di : MALAYSIA TRENDING NOW

Post a Comment

Previous Post Next Post