50 Senarai intipati sesi dialog bersama DYAM Tunku Mahkota Johor

SESI DIALOG BERSAMA DYAM TUNKU MAHKOTA JOHOR

SESI DIALOG BERSAMA DYAM TUNKU MAHKOTA JOHOR

SESI DIALOG BERSAMA DYAM TUNKU MAHKOTA JOHOR

1. Kejayaan menjuarai Liga Super Malaysia tiga kali berturut-turut adalah kejayaan yang paling istimewa bagi saya di antara kejayaan-kejayaan yang dicapai oleh pasukan ini sejak saya mengambil alih JDT pada tahun 2013. Ia adalah sesuatu yang telah saya rancangkan dari tahun 2015, bahawa JDT akan menjadi pasukan pertama memenangi Liga Malaysia untuk tiga kali berturut-turut.

—–

2. Sewaktu saya memecat Bojan Hodak pada tahun 2015, ramai penyokong termasuk penyokong luar asyik memberikan soalan dan tentangan mengapa jurulatih yang telah membawa dua piala kejayaan kepada JDT dipecat? Jadi pada hari ini saya rasa, saya tidak perlu memberi jawapan mengapa, anda sendiri boleh lihat.

—–

3. Tiada sesiapa yang mengesyorkan Mario Gomez kepada saya. Saya sendiri pergi ke Argentina untuk berjumpa dengannya selepas menyaksikan perlawanan antara South China dan pasukan Pahang. Selepas South China berjaya mengalahkan pasukan Pahang, saya minta agen saya untuk menetapkan pertemuan antara saya dan Mario di Argentina. Beliau bukan hanya seorang jurulatih untuk jangka masa pendek tetapi beliau adalah jurulatih untuk jangka masa panjang.

—–

4. Saya telah menghantar ramai jurulatih kelahiran Johor yang kini sedang berada di Sepanyol, Jerman dan juga di Jepun kerana pada suatu hari nanti jika kita sudah belajar segala kemahiran yang ada, barulah kita akan ada jurulatih tempatan yang bukan sahaja menerima ilmu dari luar negara tetapi bakal menjadi jurulatih untuk pasukan JDT satu hari nanti. Itu perancangan saya.

—–

5. Berkenaan memanggil pemain yang sudah bermain di luar negara untuk berkhidmat untuk skuad kebangsaan, saya tidak bersetuju dengan pendapat tersebut. Mereka bermain di kelab yang lebih baik dan ianya patut diteruskan kerana mereka menerima pendedahan yang lebih baik. Sebelum kita memberi pandangan atau cadangan, kita perlu lihat dahulu di mana kedudukan kita. Tengok cermin, dan cermin muka masing-masing dahulu.

——

6. Saya sering mendidik pemain-pemain di akademi agar tidak menetapkan sasaran mereka sekadar untuk bermain di JDT, tetapi tetapkan sasaran untuk bermain di kelab Eropah. Kerana sebaik mereka kembali, mereka bukan sahaja akan membantu kelab JDT tetapi secara tidak langsung membantu pasukan kebangsaan. Itu adalah perancangan saya sejak dahulu lagi.

——

7. Memenangi Piala AFC adalah kejayaan tertinggi, tetapi ia bukan dalam perancanan saya. Ia adalah bonus kerana niat saya hanyalah untuk bertanding dalam Piala AFC pada setiap tahun. Apa sahaja yang saya lakukan, saya mahu menjadi pasukan yang pertama dalam negara melakukannya. Contohnya seperti tahun lepas, saya mahu menjadi kelab pertama yang melepasi peringkat suku akhir Piala AFC. Alhamdulillah ia menjadi kenyataan dan rezeki kita apabila berjaya menang Piala AFC.

——

8. Perancangannya selepas habis musim liga dan Piala AFC, pemain-pemain akan dihantar ke Sepanyol untuk perlawanan pra-musim. Saya akan bawa pemain ke Valencia dan Atletico Madrid. Dan daripada situ kami akan balik, kerana kami mendapat jemputan daripada Buriram, Thailand yang akan menanggung semua kos untuk kami bermain perlawanan persahabatan dengan mereka dan untuk mengadakan perhubungan kolaborasi antara Buriram dan JDT.

——

9. Di JDT, polisi dan falsafah yang ditetapkan oleh kelab adalah mudah, iaitu untuk sentiasa menjadi yang pertama dan menjadi peneraju dalam segala aspek sama ada di dalam dan juga di luar padang.

——

10. Saya ingin berterus terang, bukan kerana disebabkan angkuh atau mahu berlagak, tetapi saya adalah orang paling sesuai untuk mengubah bola sepak tanahair. Bukan mahu cakap besar, tetapi saya tahu saya mempunyai formula dan formula itu telah berjaya dalam JDT.

—–

11. Sekiranya saya mengambil alih skuad kebangsaan, mereka pasti boleh lakukan perkara yang sama sepertimana JDT tetapi bukanlah terus menang. Anda kena tahu, secara realistiknya banyak kelemahan dalam FAM untuk tempoh 30 tahun, jadi sekiranya saya ambil alih pun sekurang-kurangnya saya memerlukan 4 tahun untuk mengubahnya. Walaubagaimanapun, saya tidak boleh lakukan kerana komitmen saya adalah di sini (Johor). Apa yang boleh saya lakukan adalah membantu memberikan pandangan.

—–

12. Fokus saya masih di sini (JDT), kerana banyak lagi tugasan saya yang belum selesai seperti belum lagi layak ke pentas saingan ACL, stadium baru dan akademi baru juga masih belum siap.

—–

13. Setiap kali bila orang tanya saya berkaitan menjadi Presiden FAM, saya macam 50/50. Kerana saya tahu perubahan yang saya boleh lakukan. Tetapi dalam masa yang sama saya tidak mahu. Hanya penyokong JDT sahaja yang menghargai perubahan yang saya buat. Tetapi orang lain yang rasa macam dah pandai sangat, terutama dalam laman web ‘lain-lain’. Saya rasa kenapa tidak lantik mereka sahaja untuk menguruskan pasukan bola sepak tanahair, kenapa perlu saya pulak?

—–

14. Pernah sekali sewaktu saya pergi melihat pasukan kebangsaan bermain Piala AFF Suzuki di Singapura, Setiausaha Agung FAM, Datuk Hamidin Mohd Amin meminta saya agar masuk ke bilik persalinan untuk memberi semangat dan menaikkan motivasi pemain-pemain. Saya kemudiannya pergi ke bilik persalinan itu, tetapi saya tidak tahu nak cakap apa. Di Johor, saya tahu apa yang nak dicakapkan dan saya tahu bagaimana nak naikkan semangat pemain. Ini kerana kasih sayang saya terhadap negeri saya, termasuklah pemain-pemain yang memakai baju JDT dan kami berada di dalam satu organisasi yang dianggap seperti keluarga. Tetapi dengan pasukan kebangsaan saya tidak tahu apa nak cakap dan kebanyakannya bukan pemain saya. Saya boleh memberi motivasi untuk mengingatkan agar menjadi pemain profesional tetapi saya rasa itu tidak kena kerana ia tidak datang daripada hati, ia datang daripada mulut saya. Saya lebih suka apa yang saya sampaikan datang daripada hati saya.

——

15. Hanya penyokong JDT sahaja yang menghargai perubahan yang saya lakukan. Jadi tugas saya adalah di sini, iaitu tempat di mana saya dihargai, dan saya boleh memberi komitmen sepenuhnya dan tempat saya boleh berkongsi kejayaan dengan orang-orang yang bermakna dalam hati saya.

——-

16. Bukan saya memandang rendah kepada negara, tetapi saya adalah seorang yang jujur dan telus. Saya tidak boleh memberikan komitmen yang sama kepada pasukan kebangsaan sepertimana dengan JDT, kerana cinta saya adalah kepada kelab JDT dan bukannya pasukan kebangsaan. Saya suka apabila saya sampaikan sesuatu bukan datang daripada mulut tetapi datang daripada hati saya.

—–

17. Nasihat saya kepada kelab-kelab lain, sekiranya anda mempunyai RM10 anda perlu menggunakan RM5 sahaja dan menyimpan bakinya, bukannya ada RM10 tetapi menggunakan sebanyak RM15 dan terpaksa berhutang. Jikalau tidak mampu membeli Ferrari, belilah Toyota dahulu.

—–

18. Untuk membantu FAM, kemungkinan adalah sukar. Tetapi untuk memberikan pendapat, visi serta polisi untuk mempertingkatkan mutu bola sepak dan memperbaiki bola sepak tanahair dalam segala aspek, Insya-Allah.

—–

19. Saya telah menerima panggilan daripada Terengganu FC untuk datang berjumpa dan belajar, Melaka pun pernah datang untuk ‘pre-season’ di sini dan bertanya bermacam-macam perkara. Sama juga dengan Pulau Pinang. Ini adalah kelab-kelab yang tahu mereka tidak boleh menentang kelab yang mempunyai RM20 juta dari segi perbelanjaan. Sekiranya hanya ada RM10 juta, gunakan hanya RM5 juta sahaja untuk perbelanjaan.

—–

20. JDT telah kehilangan banyak dana pada tahun 2013, jadi saya belajar daripada kesilapan waktu itu, dan alhamdulillah kita diberikan kelebihan rezeki dan kita gunakan peluang sebaiknya untuk meletakkan dana tersebut di saluran yang betul.

—-

21. Persatuan Bolasepak Melaka pun ada bertemu saya, beritahu tahun hadapan mereka akan berada di dalam Liga Super, jadi saya ucapkan tahniah. Kemudian mereka bertanya lagi kepada saya apa lagi yang perlu mereka lakukan untuk mempertingkatkan prestasi pasukan? Saya cakap, kalau ada RM10 guna RM5 sahaja. Dan saya juga kata jangan guna slogan ‘THIS IS SELATAN’, kerana hanya ada satu ‘KING’ sahaja dalam selatan, dan anda tahu siapa dia. Kita tidak perlukan tiga pasukan untuk mengalahkan satu pasukan.

—–

22. Kita akan adakan kembara/jelajah seperti kembara mahkota untuk penyokong di setiap daerah dan akan diperbincangkan dengan pihak PBNJ tarikh dan masa yang sesuai untuk melaksanakannya. Itu memang dalam perancangan kami.

—–

23. Stadium baru dijangka siap mungkin akhir tahun 2017. Insya- Allah. Jikalau menang lagi liga pada tahun hadapan, saya berharap Piala Sumbangsih akan diadakan di stadium baru. Selepas stadium baru sudah siap, kami akan ambil beberapa batu dan tanah di stadium Larkin untuk menunjukkan bahawa stadium kita sudah siap. Saya akan letak tanah itu di padang baru, dan batu di tembok stadium baru.

—–

24. Saya berharap untuk perlawanan esok (JDT vs T-Team) kita tidak akan kalah. Seandainya kalah, kejuaraan liga tetap milik kita cuma saya harap kita dapat kekalkan rekod tidak pernah kalah. Saya sudah berbincang dengan ketua jurulatih, bahawa kami terpaksa merehatkan beberapa pemain untuk menghadapi perlawanan (Piala AFC) pada 28hb September 2016. Kemungkinan kita akan berikan peluang kepada beberapa pemain simpanan kami untuk bermain dan pemain utama tidak akan bermain untuk tempoh 90 minit.

—–

25. Di stadium baru nanti akan ada muzium, pusat membeli-belah mini untuk jualan barangan produk rasmi dan juga restoran, surau yang lebih besar dan bilik untuk kanak-kanak bermain serta bilik untuk bayi. Saya buat serba lengkap untuk penyokong-penyokong menyaksikan perlawanan JDT.

—–

26. Buat masa ini, status pemain nombor 17 (Amri Yahyah) dan 10 (Safee Sali), saya serahkan kepada jurulatih untuk sama ada teruskan bersama mereka, atau mereka berhijrah. Itu pun terletak kepada pemain itu sendiri, jika dia mahu bersama kita atau hendak berhijrah ke pasukan lain. Tetapi ini bukan masa yang sesuai untuk kami bincangkan kerana musim bola belum berakhir. Tunggu selepas habis musim baru kami boleh bincangkan mengenai masa depan pemain termasuk para jurulatih.

—–

27. Mengenai logo JDT, dahulu saya pernah bagi cadangan untuk semua sukan menggunakan logo JDT, dan saya pernah katakan kepada Persatuan Ragbi yang mewakili Johor agar memakai lambang JDT tetapi mereka mempunyai jawapan yang pada saya logik. Iaitu mereka telah lama dengan lambang dan tradisi tersebut, jadi mereka mahu mengekalkan tradisi itu dan saya menghormati pandangan tersebut.

—–

28. Sehingga sekarang saya belum berpeluang untuk bertemu dengan admin-admin laman web tidak rasmi (unofficial). Panggil diri sendiri pun admin, muka tidak pernah nampak, berdepan pun tidak mahu. Saya sangat ingin bertemu dengan mereka, berbincang mengenai bola sepak, mungkin idea mereka lebih bagus dari kita, mana kita tahu? Saya pun ada idea saya sendiri untuk dibincangkan. Awak boleh pergi baca di sesetengah laman sosial yang kononnya mewakili malaya jika nak tahu mengenai idea bola sepak, di situ semua orang pandai-pandai yang tulis panjang ibarat tahu segalanya mengenai bola sepak dan orang lain tidak tahu pasal bola sepak. Itu pasal mereka hanya mentadbir laman web sahaja atau mentadbir sebuah pasukan atau mana-mana kelab bolasepak dan itu sebab mereka tidak memenangi apa-apa piala dan saya dah memenangi 7 piala kerana mereka lebih pandai daripada saya.

—–

29. Untuk menaikkan tahap liga tidak sukar, pastikan FMLLP memberikan program pendidikan yang sepatutnya kepada semua yang mentadbir kelab-kelab bola sepak, kakitangan, ahli-ahli jawatankuasa termasuk presiden dan semua sekali yang terlibat.

—–

30. Untuk FMLLP punya perjanjian, pada saya sepatutnya RM5 juta diberikan kepada Liga Super. Anda tidak boleh beri RM1 juta kepada Liga Super dan RM1 juta kepada Liga Premier kerana jika tiada perbezaan, untuk apa mereka perlu berusaha naik ke Liga Super? Anda harus membuatkan mereka ada keinginan untuk naik ke Liga Super barulah wujud persaingan. Sebagai contoh, sekiranya anda beri RM5 juta kepada Liga Super dan RM2 juta kepada Liga Premier, mereka di Liga Premier pasti akan cuba lebih gigih untuk naik ke Liga Super.

——

31. Dana yang diberikan oleh hak penyiaran kepada FMLLP dan FAM sepatutnya digunakan untuk melaksanakan undang-undang agar mana-mana pasukan dalam negara yang bertanding perlu mempunyai program akar umbi sendiri. Jika terdapat pasukan yang tiada padang latihan sendiri, stadium sendiri, tiada akademi sendiri tidak boleh bertanding dalam Liga Malaysia. Begitulah seperti yang Jerman dan Sepanyol lakukan. Tetapi walaubagaimanapun, kita masih boleh bertolak ansur mengenai padang latihan dan stadium tetapi akademi sendiri mesti ada.

—–

32. FMLLP perlu mengadakan lebih banyak kursus kejurulatihan kerana tahap jurulatih kita masih rendah jika dibandingkan dengan jurulatih dari luar negara. Oleh itu, dapatkan jurulatih dari luar negara, ianya tidak mahal pun untuk seminar selama dua minggu dan jurulatih dari semua kelab perlu hadiri seminar tersebut.

——

33. Kita juga perlu mendidik, membimbing dan mengajar anak-anak kita daripada peringkat umur 8 tahun sehingga ke pasukan senior dalam kelab untuk atasi gejala rasuah. Jikalau sesiapa ditangkap, FAM atau FMLLP perlu gantung seumur hidup kerana tidak mahu pisang berbuah dua kali. Sama juga seperti pengadil, jikalau ada pengadil yang disiasat dan kita dapati suspek terlibat dalam mengatur perlawanan, maka jurulatih tersebut tidak sepatutnya digantung tiga bulan tetapi digantung seumur hidup..

——

34. Anda tidak perlu ada RM10 juta dan anda guna RM15 juta, kemudian terpaksa berhutang dan anda berjumpa Dato’ Najib minta duit. Saya tahu kelab mana yang minta duit malah ada juga kelab dari pantai timur baru-baru ini, minta RM2 juta daripada kerajaan.

——-

35. Saya menegaskan dan memberi nasihat ini secara terbuka. Kepada Perdana Menteri, jangan dilayankan permintaan itu kerana wang kerajaan adalah wang rakyat untuk perubatan, pendidikan dan semua hal ehwal rakyat, bukannya bola sepak. Dana bola sepak sepatutnya datang daripada penaja yang ada syarikat atau perniagaan. Di Johor, semua wang yang saya perolehi adalah datang dari penaja dan pelabur asing di Johor. Takkanlah tiada pelabur di Selangor? Takkan tiada pelabur di Terengganu? Tetapi sekiranya penaja itu mahu beri RM2juta tetapi anda pula minta RM10juta, memanglah orang itu tidak mahu beri anda wang.

——-

36. Cukuplah dengan gejala rasuah, kita perlu hapuskan dan mencari apa sahaja jalan penyelesaian yang boleh untuk mengawasi rasuah.

——-

37. Berkenaan Frenz United, jika saya pemilik kelab itu, dengan cara En Rashid menggunakan duit, duit saya pun akan habis. Itu yang saya katakan jika kita ada RM10, jangan guna RM20. Kerana anda telah berbelanja lebih dari duit yang ada.

——-

38. Terus-terang saya katakan, tahun depan kita dapat sedikit sahaja berbanding tahun ini. Saya mungkin hanya menggunakan satu atau dua import sahaja asalkan kelab tiada hutang dan krisis kewangan. Tidak kuat dan tidak menang pun tidak mengapa, ini adalah bola sepak. Bola sepak ada tahun anda menang, ada tahun anda kalah, kita tidak boleh menang sepanjang masa. Mesti ada kalah.

——

39. Majoriti pemegang saham dalam Yayasan JDT adalah penyokong, di situ anda boleh bersuara secara formal dalam setiap mesyuarat, tidak kisah mengenai penjualan tiket, program akar umbi, pemain-pemain, atau jurulatih-jurulatih. Anda boleh dapat lebih banyak peluang untuk bersuara dan menjadi sebahagian daripada kelab JDT.

——-

40. Mengenai beberapa kelab Eropah yang datang ke Johor, mereka sendiri yang mahu berkunjung kerana mahu melihat sendiri JDT. Kerana kami adalah seperti yang anda lihat, saya dan Peter Lim (pemilik Valencia) adalah bersahabat. Kami semua adalah dari bola sepak, dan dari perniagaan yang sama.

——-

41. JDT bukan sekadar kelab, tetapi kami adalah komuniti. Saya beri anda contoh, ini adalah peribadi bagi saya tetapi saya hanya mahu berkongsi dengan anda supaya anda memahaminya. Memandangkan JDT meningkat naik sejak 2013 sehingga ke hari ini, setiap kali kelab menang, saya akan menyumbang beberapa wang kelab kepada orang yang memerlukan di setiap daerah.

——-

42. Apabila saya katakan ‘This Club Is Bigger Than A Club’, tiada siapa yang memahami apa yang saya katakan itu. Ini kerana kelab telah memberikan sumbangan yang banyak. Contohnya semasa banjir di Kelantan, kami menyumbang hampir RM500,000. Kami juga menyumbang jumlah yang sama kepada Sabah semasa mereka mengalami gempa bumi. Juga kepada Nepal semasa mereka mengalami gempa bumi. Walaupun tidak banyak, tetapi sentiasa akan ada sumbangan daripada kelab kerana kelab ini melambangkan negeri Johor.

——

43. Adakah anda sedari, beberapa individu dari luar negara datang ke Johor dan menyokong idea saya. Tetapi individu di dalam negara saya sendiri, terutama orang Melayu tidak menghormati atau menyokong idea saya. Kenapa? Kerana mereka berfikir menggunakan emosi bukan kepala otak Anda tidak sepatutnya berfikir sedemikian, anda perlu menghakimi seseorang berdasarkan kredibiliti dan ilmu. Bukan berdasarkan perasaan cemburu dan iri hati anda. Kerana itu anda tidak akan dapat membuat keputusan yang tepat. Sekiranya anda lihat orang di luar negara, jika anda melakukan sesuatu yang betul, mereka akan datang kepada anda dan mengucapkan tahniah.

——-

44. Anda perlu bijak dalam persaingan, dan dalam masa yang sama kekalkan kedudukan kelab anda.

——-

45. Bagi saya, sekiranya anda seorang lagenda atau pun tidak, jika anda mempunyai idea yang bagus dan dapat membantu kelab, anda boleh bekerja untuk JDT. Jika anda adalah lagenda tetapi idea anda agak sama dengan mereka yang bukan lagenda dan gaji anda terlalu tinggi, kami tidak mampu.

——-

46. Secara jelasnya, kami perlu lebih berhati-hati dengan bagaimana kami menggunakan wang kami. Kami perlu bersikap realistik. Saya tidak suka menipu dan memberi harapan palsu kepada penyokong.

——-

47. Kerajaan sepatutnya memberi lebih ruang kepada orang muda yang berpelajaran untuk bertukar idea-idea baru dan inovasi kerana anda sepatutnya mempunyai aset. Di dalam negara, kita ada individu-individu muda yang berbakat dan sangat berpendidikan yang boleh menyumbang kepada kerajaan yang mentadbir. Tetapi jika kita tidak menjaga individu-individu ini dan mereka rasa tidak boleh memberi manfaat untuk menjadikan negara ini sebagai satu tempat yang lebih baik, jelas mereka akan hilang harapan. Kerana itu saya katakan jika hendak melihat kerajaan yang memerintah lebih maju, anda perlu mempunyai aset bukannya liabiliti kerana sesetengah menteri-menteri pada masa kini adalah liabiliti dan bukannya aset. Sistem hiraki perlu berubah.

—–

48. Semasa pertemuan saya bersama Perdana Menteri, saya bertanya kepada beliau “Dato, saya risau dengan apa akan terjadi kepada negara pada masa akan datang, kerana anda adalah kerajaan persekutuan yang mentadbir negara. Cubit peha kiri, peha kanan akan terasa, apa sahaja yang terjadi kepada ketidakstabilan dalam politik Malaysia akan memberi kesan kepada negeri saya, jadi saya mahu tahu apa polisi kerajaan”. Kemudian saya memberi pandangan beliau agar sentiasa melaksanakan apa sahaja polisi yang telah ditetapkan, bukan hanya bercakap.

——

49. Negeri Johor sentiasa bersikap neutral dan profesional. Sekiranya saya bersuara atau menyuarakan pendapat, bukan bermakna anda adalah musuh saya. Anda kena faham bahawa tugas kita adalah sama iaitu berkhidmat untuk rakyat. Jadi apa yang kita lakukan, yang pertama mesti mengutamakan rakyat. Jangan fikir diri sendiri sahaja. Saya sedih kerana seperti yang DYMM pernah bertitah baru-baru ini kebanyakan ahli politik pada masa kini kebanyakannya lebih mengejar kuasa. Berkorban untuk kuasa lebih banyak daripada berkorban untuk rakyat.

——–

50. Negeri Johor sangat kaya, negeri Johor dari Laut China Selatan sehingga ke Selat Melaka semuanya laut. Laut adalah rezeki, pantai adalah rezeki. Rezeki itu adalah hak mutlak negeri Johor.

——————————

DIALOGUE SESSION WITH HRH CROWN PRINCE OF JOHOR | SEPTEMBER 23RD 2016

1. The success of winning the Malaysian Super League three times in a row is the most special achievement to me among everything else achieved by the team since I took over JDT in 2013. JDT becoming the first team to win the league three times in a row was something I planned since 2015.

—–

2. When I fired Bojan Hodak in 2015, many supporters including rival fans questioned and slammed the decision of sacking the coach who had won two trophies for JDT. So, today I feel that I don’t need to explain anymore, as you can see it for yourself.

—–

3. Nobody recommended Mario Gomez to me. I myself went to Argentina to meet him after watching a match between South China and Pahang. After South China beat Pahang, I asked my agent to arrange a meeting for me with Mario in Argentina. He is not a coach for the short run but a long term coach.

—–

4. I have sent coaches from a Johor to Spain, Germany and Japan because one day after we learn everything that is to be learned. We will have local coaches who not only have received overseas exposure but also will become coaches for JDT in the future. That’s my plan.

—–

5. About calling up players who are playing overseas for the national team, I don’t agree with it. They are playing for better clubs and it should continue because they are receiving better exposure. Before we give our opinions or suggestions, we need to look at our current position. Look at ourselves in the mirror first.

——

6. I often teach the academy players not to set their target to play for JDT only, but also set targets to play for European clubs. Because when they come back, they will not only help JDT but also indirectly help the national team. That has been my plan for a long time.

——

7. Winning the AFC Cup was the biggest honour, but it wasn’t in my plan. It was a bonus because my intention was to compete in the AFC Cup every year. Whatever I do, I want to be the first team in the country to do it. For example, last year I wanted to be the first to get past the AFC Cup quarter-finals. Alhamdulillah it became a reality when we won the AFC Cup.

——

8. The plan is as soon as the Super League and AFC Cup is over, the players will be sent to Spain for pre season. I will sent the players to Valencia and Athletico Madrid. And from there, we will return home to accept Burirnam, Thailand invitation and will bear all the cost for us to have a collaboration between Burirnam and JDT.

——

9. At JDT, the policy and philosophy set by the club are very simple. It is to be the first and an example to be followed in all aspects, on and off the pitch.

——-

10. I want to be frank, not because I’m arrogant or want to show off, but I am the suitable one to change this nation’s football. Not to boast, as I know I have a formula and it works in JDT.

——-

11. If I am to take charge of the national team, they surely can emulate what JDT have done but not with constant victories. Realistically, there are lots of weakness in FAM for the last 30 years, so I would need at least 4 years to change it. Unfortunately, I can’t do it here (Johor). What can I do? I can only to give my opinions.

——-

12. My focus is still here (JDT), because I still have unfinished business in the AFC stage, new stadium and also a new academy.

——-

13. Whenever people ask me regarding the FAM Presidency, i’ll be 50/50. Because i know i can make the changes. But in the same time i don’t want the role. Only JDT fans appreciate what i’ve done. But other people like to be a smart alecs especially in the ‘others’ websites. I think, why not just appoint them to manage this country’s football, why it should be me?

——-

14. Once when i’ve watched the national team played in the AFF Suzuki Cup in Singapore, the FAM Secretary General, Datuk Hamidin Mohd Amin asked me to give the player’s words motivation in the dressing room to raise the player’s spirit. And when i’ve entered the dressing room, i’m out of words. In Johor, I always know how to speak and raise the player’s spirit. This is because of the love towards my state, including the players that wore JDT’s colors and we are known for our family like bonding in the organization. But with the national team, i just don’t know what to say as they are not my players. I can only motivate by reminding them that they to professional players but i don’t feel it’s right as it does not come from my heart but from my mouth. I prefer to speak from my heart.

——-

15. Only JDT fans can appreciate the changes that I have done. My job is here, where I’m needed and I can give my full commitment to share all the success with all the people that are important in my heart.

——-

16. It’s not that I’m looking down on my country but I am an honest and transparent person. I can’t give the same commitment to the national team as I have given to JDT. I prefer to give my thoughts not merely from the mouth but from my heart.

——-

17. My advice to the other clubs is, if you have RM10 and you only spend RM5 and keep the balance. You should not have RM10 but ending up spending RM15 as you would be in debt. If you can’t buy a Ferrari, please buy a Toyota.

——-

18. To help FAM, the odds are against us. But I will not rule out giving opinions, vision and policy to improve this nation’s football in all aspect. God’s willing.

——

19. I have received calls from Terengganu FC to meet and learn. Malacca also came for a pre season here and enquired lots of things. Same as Pulau Pinang. These are the examples of clubs that cannot beat a RM20 million team in terms of spending. However, if they have RM10 million, just use RM5 million in spending.

—–

20. JDT have lost lots of resources in the year 2013, so I’ve learnt from my mistakes at that time and thank God we received extra resources and used it the best we can properly.

——-

21. The Football Association of Malacca also have met me and said that they will be playing in the Super League and i’ve congratulated them. Then they’ve asked me what should they do to improve their team performance? I’ve said, if you have RM10 just use RM5 and i’ve also said, don’t use the slogan ‘THIS IS SELATAN’ as there is only one ‘KING’ in the south and you know who it is. We don’t need three teams to beat one team.

——–

22. We will make a royal road tour for all the fans in all district and discuss with PBNJ for the date and time to execute it. It’s already in our plans.

——-

23.The new stadium will be ready by 2017, God willing. If we win the league next year, i hope the Charity Shield will be played in the new stadium. After the new stadium is ready, we will take a few stones and earth from Larkin to show that it is ready. I will take the earth and stones and put it near the new stadium’s wall.

——-

24. I hope we won’t lose in tomorrow’s match (JDT vs T-Team). If we lose, the league title is still ours but I hope that we can maintain our unbeaten record. I have discussed with the head coach that we need to rest several players for the upcoming match (AFC Cup) on September 28th 2016. So maybe we will give chances to our reserve players to play, while the main players won’t play for 90 minutes.

—–

25. The new stadium will have a new museum, a mini shopping mall to sell official merchandise, a restaurant, a bigger prayer room, a playroom for kids, and a baby room. I’m making it as complete as possible for fans to watch JDT matches.

—–

26. For now, regarding the status of No.17 (Amri Yahyah) and No.10 (Safee Sali), I will leave it to the coach to decide to continue with them, or allow them to leave. That also depends on the players whether they want to stay with us or move to other teams. But now is not the right time to discuss about it because the football season hasn’t ended. Let’s wait until the season ends before we discuss about the future of the players as well as coaches.

—–

27. Regarding the JDT logo, last time I suggested that all sports should use the JDT logo, and I said that the rugby union team representing Johor should use the JDT emblem but they gave me a logical reply. They have already been with their symbol and tradition for a long time and they want to continue the tradition, and I respect that.

—–

28. To date I haven’t had any opportunity to meet with the admins of unofficial sites. I really want to meet with them and discuss about football. Who knows, maybe they have better ideas? I also have my own ideas that I want to share. You can read from the so called Malaya representative social media pages if you would like to know the football idealism where everyone suddenly became football experts by writing long articles and saying others don’t know anything about football. That is why they have never won 7 cups and I’ve already won 7 cups.

——-

29. To improve the league’s standard is not difficult, we just need to ensure FMLLP give the right education to those who run football clubs, staff, exco members including presidents, and all those who are involved.

——-

30. For the agreement with FMLLP, to me RM5M should be given to the Super League. You cannot give RM1M to the Super League and RM1M to the Premier League because if there’s not much difference, why would they want to try hard to get promoted to the Super League? You should make them want to be promoted to the Super League then only there’s competition. For example, if you give RM5M to the Super League and RM2M to the Premier League, Premier League clubs will try harder to go up to the Super League.

——

31. The broadcasting money given to FMLLP and FAM should be used to enforce rules in which all competing teams in the country should have their own grassroots program. If there are teams without their own training ground, stadium and academy, then they cannot compete in the M-League. That’s how it’s done in Germany and Spain. While we can be a bit lenient about training grounds and stadiums, but academies are a must.

—–

32. FMLLP needs to organise more coaching courses because the standard of our coaches is still low compared to foreign coaches. That’s why they should get coaches from overseas. It’s not expensive to do a two-week seminar and coaches from all teams should attend the seminar.

——

33. We need to educate, guide and teach our children from the age of 8 to senior club football level to eradicate bribery. If caught, the FAM or FMLLP needs to punish offenders with lifetime bans to prevent it from spreading. The same applies to referees. If any referee is investigated and he is found guilty of match-fixing, he shouldn’t be banned for three months but for life instead.

——

34. When you have RM10M, you shouldn’t spend RM15M. When you do this, you will be forced to amass a debt and then you have to meet with Dato’ Najib to request for money. I know which club did that and there’s even a club from the east coast recently who asked for RM2M from the government.

——-

35. I will publicly say this. To the Prime Minister, don’t bother with those requests because the government’s money are the people’s money that is to be used for healthcare, education and all civil matters, not for football. Football funds should come from sponsors with companies or businesses. In Johor, all money I have amassed is from sponsors and foreign investors in Johor. Aren’t there any in Selangor? None in Terengganu? But if a sponsor offers to give RM2m but you ask for RM10m, it’s no wonder they don’t want to give you any.

——-

36. Enough with bribery. We need to eradicate it and find all methods possible to get rid of bribery.

——-

37. Regarding Frenz United, if I was the owner, and I ran the club the same way Mr Rashid spent the money, even my money would be finished. That’s why I say, if we have RM10, don’t spend RM20. Otherwise you’re spending more money than you have.

——-

38. To be honest, next year we will be getting lesser than this year. I might only be able to have one or two foreign players to ensure the club do not have any debt and financial crisis. Even if we’re not strong or don’t win, it doesn’t matter because this is football. There are times you will win, and times you will lose. We cannot win all the time. There will be defeats.

——

39. The majority of the JDT Foundation shareholders are the fans, and it is where you can formally voice out your opinions in every meeting about ticket sales, grassroots programs, players or coaches. You can get more opportunities to voice out and be a part of JDT FC.

——-

40. About European clubs visiting Johor, they themselves wanted to visit because they wanted to take a look at JDT with their own eyes. As you can see for yourself, Peter Lim (Valencia owner) and I are friends. Both of us came from football and we share the same business.

——-

41. JDT is not just a club, we are a community. I can give you an example, which is personal to me but I want to share it with you so that you understand. As JDT’s performance has continuously improved since 2013, every time the club wins, I donate some of the club’s money to the needy in every district.

——-

42. When I say this club is bigger than a club, no one understands what I mean. This is because the club have contributed a lot. For example, during the Kelantan floods, we donated almost RM500,000. We also donated the same amount to Sabah when they were affected by the earthquake. Nepal, too, when they had an earthquake. Although it’s not much, there will always be contributions from the club because this club represents Johor.

——–

43. Did you realize that, there were a few individuals from abroad who came to Johor and supported my ideas. But some individuals in my own country especially the Malays did not respect and support my ideas. Why? Simply because they think with their emotions. You shouldn’t do that, you should try to judge them based on their credibility and knowledge. Not based on the feeling of jealousy and hatred. That’s why you will not be able to make a good decision. Unlike people from overseas, if you do something right they will come and congratulate you.

———

44. You have to be smart while competing, and at the same time maintain your club’s position.

———

45. For me, regardless if you’re a legend or not, if you have a good idea and willing to help the club, you can work with JDT. However, if you’re a legend and your idea is similar with other regular people and your salary is too high, we can’t afford you.

———

46. In fact, we must be careful with how we spend our money. We have to be realistic. I don’t like to cheat and give false hopes to the fans.

———

47. The goverment should have more space to exchange ideas and innovation because you have assets. In this country, we have young, talented and highly educated individuals who can contribute to the government. But if we don’t take good care of these individuals and they can’t be heard to make this country a better place, obviously they will lose hope. That’s why I say, if you want to see a more advanced government, you need to have an asset rather than a liability because some of our ministers right now are more of a liability rather than asset. The hierarchy system have to chance

———

48. During my meeting with the Prime Minister, I ask him “Dato’, I am worried about what will happen to the country in the future, because you are the Federal Government of the country. If you were to pinch my left hips, my right hips will feel it too. What ever happens to the political instability in Malaysia will affect my state too, so I want to know what is the goverment policy?”. Then I advised him to implement whatever it is, and not just talk. And from now on, its time to move forward.

———-

49. The state of Johor is always neutral and professional. If I voice out or give an opinion, it doesn’t mean you’re my enemy. You need to understand that our duties are the same, which is to serve the people. Whatever we do, the main priority is the people. Don’t only think of yourself. I’m sad as HRH Sultan of Johor stated lately that most politicians nowadays are busy pursuing for more power. They sacrifice for power more than they do for the people.

Hidup Johor Demi Johor
#HarimauSelatan
#SouthernTigers
#PermataSelatan
#JewelOfTheSouth

 

Sumber: JOHOR Southern Tigers



lagi info di : MALAYSIA TRENDING NOW

Post a Comment

Previous Post Next Post