Peniaga LPT2 Terjejas, Hentian Tiada Pengunjung Angkara Hantu?


Peniaga-peniaga di hentian terbesar negara di Lebuhraya Pantai Timur (LPT2) mendakwa kerugian besar. Lokasinya yang agak terpencil didakwa diburukkan lagi dengan cerita hantu yang tersebar di media sosial.
Mereka yang membuka kiosk di kawasan rehat dan rawat Perasing mengutip hasil jualan tidak sampai RM10 walaupun 24 jam berniaga, lapor akhbar Sinar Harian.
Dalam tinjauan akhbar itu, semua peniaga menafikan wujud gangguan misteri seperti tanggapan pengguna media sosial di kawasan berkenaan sejak berniaga mulai Mei 2015.
“Saya kerap tidur di kiosk ditemani suami dan anak-anak. Sepanjang tidur dan berniaga memang kami tidak pernah jumpa makhluk halus,” kata Nur Akmal Alias, 36, seorang peniaga keropok.
“Jadi tiada apa yang patut digeruni oleh orang ramai untuk singgah di sini.”
Jumlah aliran trafik di LPT2 pada hari biasa difahamkan kira-kira 300,000 sebulan dan meningkat lebih kurang 700,000 pada musim perayaan atau hujung minggu.
Terdapat 32 buah kiosk makanan dan minuman di hentian Perasing dekat sini dengan 300 buah kerusi, 44 buah tandas, surau besar dan taman permainan kanak-kanak. Namun hanya 16 kiosk yang beroperasi.
Namun kemudahan-kemudahan itu gagal menarik perhatian pengguna LPT2 ke hentian itu yang kedudukannya terpencil dan agak tersorok dari lebuh raya.
Peniaga minuman Nurul Hafizah Abdul Karim, 24, berkata keadaan ketika ini “sangat kritikal” kepada peniaga yang gagal memungut hasil jualan.
“Malah saya sendiri pernah peroleh RM2 saja sehari,” katanya kepada akhbar itu. “Kalau keadaan ini berterusan, memang kami akan gulung tikar.”
Peniaga produk bakeri Mohsin Mokhtar, 37, pula dilaporkan berkata beliau “amat gembira” jika berjaya meraih jualan RM100 sehari.
“Sekarang saya terpaksa guna duit dari perniagaan lain untuk terus berniaga di sini. Malahan sudah empat kiosk ditutup di sini,” katanya.
Napisah Mat Saman, 52, berkata jualan mereka masih tidak mencukupi walau sewa kiosk sudah diturunkan separuh.
“Duit hasil jualan ini hendak buat makan pun tidak lepas. Inikan pula kalau hendak buat bayar sewa RM530 sebulan.
“Patutnya sewa asal RM1,060 tapi pihak konsesi bagi diskaun separuh harga,” katanya.


Sumber Peniaga LPT2 Terjejas, Hentian Tiada Pengunjung Angkara Hantu?

Post a Comment

Previous Post Next Post