China larang masyarakat Muslim Uighur berpuasa atau dikenakan tindakan, semua restoran diarah kekal dibuka

Pihak berkuasa di wilayah China yang dihuni majoriti penduduk beragama Islam, melarang masyarakat Muslim Uighur menjalani ibadah puasa pada bulan Ramadan atau mereka bakal berdepan tindakan.

Satu notis rasmi kerajaan telah dikeluarkan yang menegaskan bahawa kerajaan wilayah Xinjiang melaksanakan pelbagai langkah bagi mengekalkan keharmonian sosial termasuk menyekat ibadah puasa.

“Antaranya, semua restoran diarahkan kekal dibuka sepanjang bulan Ramadan,” lapor laman web World Uyghur Congress yang memetik notis “Kestabilan Keamanan Xinjiang 2017 Sepanjang Ramadan”.

Jelas laporan itu, Biro Industri dan Perdagangan Aksu yang menyelaraskan perniagaan dan lesen minuman keras, akan memperkukuhkan pelaksanaan notis tersebut dengan mengawal dan memeriksa bagi mengelakkan penduduk Islam berpuasa.

Selain itu, pihak berkuasa akan melaksanakan shift 24 jam sehari bagi memastikan ibadah puasa tidak boleh dilaksanakan.

Seorang pegawai pihak berkuasa tempatan Zawa yang enggan dikenali berkata, golongan guru, penjawat awam dan pekerja di dalam sektor perkhidmatan tidak dibenarkan berpuasa di bulan Ramadan.

“Ianya dilarang sama sekali dan tindakan akan diambil sekiranya mereka didapati berpuasa,” beliau berkata.

Di daerah Hotan, pelajar akan berkumpul pada setiap Jumaat ketika penduduk Islam menunaikan solat Jumaat di masjid, untuk menonton filem propaganda dan mengadakan aktiviti sukan.

Sejak berdekad lalu, kerajaan China cuba mendapatkan sokongan agama lain untuk menyatakan taat setia kepada fahaman komunis terutamanya penduduk Uighur yang kebanyakannya beragama Islam dan tinggal di wilayah Xinjiang, barat laut China.

Wilayah itu juga bersempadan dengan Pakistan dan Afghanistan yang merupakan negara Islam. – AFP
Sumber: Mstar



Sumber China larang masyarakat Muslim Uighur berpuasa atau dikenakan tindakan, semua restoran diarah kekal dibuka

1 Comments

  1. macam ni ajaran buddha sebenarnya terrorist, sami di myanmar & ahli politik di china membantai ahli agama lain. pulaukan paper the star, lagi bagus tutup je terus.

    ReplyDelete
Previous Post Next Post