Padan Muka! Akhirnya Masuk Perangkap..

Padan Muka! Akhirnya Masuk Perangkap..



Pasangan suami isteri Aeril Zafrel dan juga Wawa Zainal kini giat aktif berniaga secara online.

Namun mereka berdua terkejut apabila ada pihak yang menipu dan mencuri barangan yang dijualnya.

Cara dan modus operasinya mudah sahaja iaiatu pencuri berkenaan akan edit gambar resit kononnya sudah membuat bayaran untuk membeli, walhal tiada bayaran dilakukan.

Aeril dan Wawa akhirnya berjaya memerangkap seorang wanita yang melakukan penipuan tersebut.

Wanita berkenaan memperdayakannya dengan memberitahu sudah mendepositkan wang ke dalam akaun dan menghantar bukti namun transaksi itu tidak pernah berlaku.

Ini komen dari Aeril Zafrel:

"Dia mengambil tempahan produk keluaran saya banyak dan membuat pembayaran secara dalam talian dan menghantar bukti slip pembayaran menerusi Whatsapp.

"Pada awalnya pihak kami tidak menyedari dia cuba menipu tetapi selepas disiasat sebenarnya pembayaran yang dibuat tidak wujud.


"Pihak saya perasan perkara ini pun beberapa hari lalu selepas mendapati resit pembayaran yang dihantar sebenarnya telah diedit,"


"Dari siasatan itu maka terbukalah satu demi satu penipuan dan seolah-olah ia seperti terancang dan saya tidak pasti apa tujuannya atau perbuatan itu dilakukan oleh beberapa orang lain.


"Kalau sehelai dua mungkin saya boleh maafkan tetapi ini melibatkan kerugian puluhan ribu ringgit,"


"Apa yang saya boleh katakan ia adalah bantuan daripada Allah dan Alhamdulillah suspek berjaya ditahan pihak polis.


"Dia kini ditahan di Balai Polis Kajang untuk siasatan lanjut,"


"Tujuan saya dedahkan mengenai perkara ini kerana tidak mahu ada orang lain menjadi mangsa kerana sekarang banyak cara orang hendak menipu.

"Diharap kejadian menimpa saya dapat jadi pengajaran kepada peniaga atau pun pembeli lain agar tidak masuk perangkap penipu,"


Aeril Zafrel dan juga Wawa Zainal bersyukur kerana wanita berkenaan yang mencuri barangan ribuan ringgit berjaya ditangkap.


Pasangan ini menasihatkan para penual diluar sana supaya lebih berhati-hati kerana menjalankan perniagaan.



Sumber Padan Muka! Akhirnya Masuk Perangkap..

Post a Comment

Previous Post Next Post