Terdahulu juruterbang pesawat malang itu telah menghubungi pengawal trafik udara memaklumkan pesawat mengalami kerosakan enjin dan meminta untuk melakukan ‘pendaratan kecemasan’.

KIA gempar pesawat terhempas

KIA gempar pesawat terhempas

Namun sebaik menghampiri landasan, juruterbang menyedari kelajuan pesawat berkurangan seterusnya menyebabkan pesawat ST666 dari Kuala Lumpur ke Kuching yang membawa 150 penumpang itu terhempas.

Tragedi itu menyebabkan pelbagai agensi dikerah menjalankan operasi menyelamat.

Adegan cemas itu merupakan sebahagian daripada senario yang digambarkan dalam latihan kecemasan pesawat terhempas selama empat jam hari ini untuk menguji tahap persediaan dan kecekapan petugas di KIA.

Pengurus Kanan KIA, Mohd. Nadzim Hashim berkata, simulasi berskala penuh setiap dua tahun sekali itu merupakan tuntutan oleh setiap lapangan terbang antarabangsa bagi memenuhi kehendak pematuhan yang ditetapkan oleh Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabangsa (ICAO).

Katanya, KIA turut mengadakan ‘particial exercise’ dan ‘table talk exercise’ melibatkan semua agensi pada tahun simulasi berskala penuh tidak diadakan.

“Dalam sebarang situasi, pasukan menyelamat perlu sampai dalam tempoh tiga minit ke lokasi kejadian. Sehubungan itu adalah penting untuk kami merancang dan membuat latihan senario itu untuk memastikan tindak balas yang cekap dan berkesan,” katanya.

Anjuran Malaysia Airports Sdn. Bhd. (MASB) dan diketuai Perkhidmatan Bomba dan Penyelamat Lapangan Terbang, latihan itu melibatkan 800 peserta dari pelbagai agensi antaranya polis, Jabatan Penerbangan Awam, Jabatan Kesihatan Sarawak, Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia dan Kementerian Pengangkutan. – BERNAMA