Loji percetakan NSTP dijual RM25 juta

Ia salah satu daripada 2 loji percetakan yang sebelum ini dilaporkan ditutup tahun lalu susulan jualan akhbar syarikat itu berkurangan.

NSTP,-newspaper,-Terengganu,-Media-Prima,-printing-plant,-sale,

PETALING JAYA: Kumpulan media The New Straits Times Press (NSTP) menjual loji percetakannya pada nilai RM25 juta, menurut iklan yang disiarkan akhbar utamanya, New Straits Times (NST) hari ini.

Hartanah itu, dengan keluasan tanah kira-kira 58,000 kaki persegi dan kawasan binaan 9,000 kaki persegi, terletak di Kawasan Perindustrian Ajil di Hulu Terengganu, Terengganu.

Kawasan itu adalah antara 2 loji percetakan – satu lagi di Senai, Johor – yang dilaporkan ditutup tahun lepas, dipercayai kerana kemerosotan perolehan keuntungan jualan akhbar dan pengiklanan.

Bekas pengarang kanan syarikat itu, Mustapha Kamil sebelum ini berkata kakitangan diberikan pilihan sama ada berpindah ke loji percetakan di Pulau Pinang atau Selangor, atau meletakkan jawatan.

“Saya percaya penutupan 2 loji itu ialah langkah syarikat untuk menanggung kerugian seterusnya, sehingga akan membawa kepada semakin kurang keuntungan jualan dan pengiklanan akhbar,” katanya yang meletak jawatan pada Mei tahun lalu, susulan kecewa dengan liputan NST terhadap kontroversi 1MDB.

NSTP dimiliki oleh Media Prima Berhad, dan turut menerbitkan Berita Harian dan Harian Metro.

Laporan Biro Audit Pengedaran (ABC) menunjukkan jualan akhbar di Malaysia menurun sejak tahun lalu, berbeza dengan media digital yang lebih popular.

Pada 2014, ABC berkata jualan NST menurun lebih daripada 30%.



The views expressed in the contents are those of our users and do not necessarily reflect the views of FMT.



Sumber Loji percetakan NSTP dijual RM25 juta

Post a Comment

Previous Post Next Post