Lelaki Ini Menderita Selama 8 Tahun Kerana Kecuaian Hospital. Kesiannya Ya Allah...


Assalamualaikum. 

"Ya Allah, berikanlah aku kekuatan untuk berkongsi tentang apa yang berlaku kepada diriku"

Mohon jasa baik kawan-kawan, saudara-saudara memberikan pendapat mengenai kes kecuaian hospital yang mereka ambil mudah dan tiada penjelasan dari apa yang mereka telah lakukan.

Perkara ini berlaku bermula 14 November 2007 ketika saya berusia 20 tahun. Saya yang menunggang motosikal ketika dalam perjalanan ke tempat kerja di Tesco Ampang mengalami kemalangan jalan raya di Jalan Wahyu, Kuala Lumpur. Tulang paha kaki kanan patah, dan saya dihantar ke sebuah hospital kerajaan di Kuala Lumpur dengan menaiki kereta yang dibantu oleh orang awam yang berada di lokasi kemalangan. 

Sampai di hospital, mereka membalut kaki saya dengan kain dan kayu untuk menstabilkan kaki saya yang pada ketika itu lemah. Setelah itu, mereka membawa saya ke bilik x-ray dan saya menunggu di depan bilik x-ray saja hampir 3 jam!

Sambil menunggu, saya meraung kesakitan yang teramat sangat. Hanya Allah saja yang tahu. Selama 3 jam itu, mereka tidak memberikan saya ubat tahan sakit walaupun saya sudah banyak kali meminta pada jururawat yang lalu lalang di situ. Malah mereka buat tak tahu dengan permintaan saya. 

Ada yang mengatakan bahawa pihak hospital tidak akan melayan dengan baik jika seseorang itu dilabel sebagai kaki rempit. Adakah itu adil tanpa mengkaji selidik dulu? Adakah sifat itu perlu ada pada seseorang yang bekerja dalam bidang perubatan? Dimanakah keikhlasan mereka membantu pesakit-pesakit? Adakah mereka perlu ada layanan pilih bulu dalam menjalankan tanggungjawab? 

Soalan cepu emas saya kepada pihak hospital, jika adik beradik atau saudara jururawat atau doktor yang menjadi pesakit hospital, adakah mereka akan menerima nasib yang sama seperti saya?

Post a Comment

Previous Post Next Post