Susulan Pembedahan Bayi Kepala Dua

NEW DELHI – Seorang bayi di India dilahirkan seakan-akan mempunyai dua kepala kerana memiliki ketulan darah dan bendalir otak di bahagian belakang kepalanya itu, menurut laporan Dailymail.

Yamanoor Naranal yang baharu berusia lima bulan dilahirkan dengan penyakit Encephalocele yang menyebabkan bendalir otak keluar dari tengkorak dan berkumpul di bawah lapisan kulit kepala.

Susulan Pembedahan Bayi ‘Kepala Dua’

Ibu bapa Yamanoor iaitu Karriappa Naranal dan Shridevi Naranal yang berasal dari perkampungan Tavariyara di selatan Karnataka, dikhabarkan bahawa anak mereka ada harapan tipis untuk meneruskan kehidupan.

Walaupun sudah mengetahui risiko yang terpaksa dihadapi, pasangan ini nekad berusaha meminta pertolongan daripada beberapa buah hospital kerajaan di Kustagi, namun ditolak.

Setelah hampir berputus asa, seorang pekerja pusat kesihatan mencadangkan Kariappa pergi ke Bangalore untuk mendapatkan rawatan di hospital yang lebih baik.

Bayi ‘Kepala Dua’ Selamat Jalani Pembedahan

Bayi ‘Kepala Dua’ Selamat Jalani Pembedahan

Kariappa, 35; dan Shridevi, 28; bagaimanapun mengambil risiko dengan membenarkan pembedahan dengan rekod kejayaan nipis sebanyak 50-50 di sebuah hospital di Bangalore.

Selepas pembedahan selama enam jam, doktor berjaya mengeluarkan ketulan darah dan bendalir otak berukuran diameter 20 sentimeter.

“Bayi berisiko dilahirkan dengan keadaan sebegini sekiranya ibu mengandung tidak mempunyai asid folik yang cukup,” kata Dr. Hariprakash Chakravarthy pakar neuro di Hospital Sapthagiri.

Tambah Dr. Hariprakash lagi, harapan untuk pembedahan ini sangat tipis memandangkan bayi tidak mampu mengalami pendarahan yang banyak ketika pembedahan.

Bayi ‘Kepala Dua’ Selamat Jalani Pembedahan

“Kehilangan darah sebanyak 10 mililiter sehingga 20 mililiter sudah cukup untuk membuat jantung seorang bayi terhenti. Kami bersyukur kerana pembedahan ini berjaya dan bayi tersebut selamat”.

Bapa Yamanal berterima kasih kepada doktor dan pekerja pusat kesihatan itu kerana memberi peluang untuk anaknya hidup walaupun terpaksa menjalani rawatan susulan setiap tiga bulan.

“Saya tidak percaya ia akan berakhir dengan gembira, terima kasih kepada Tuhan dan doktor,” kata Kariappa.

Post a Comment

Previous Post Next Post