"Tolong jangan pertikai PhD saya" - Datuk Dr Boy Iman

“Tolong jangan pertikai PhD saya” – Datuk Dr Boy Iman

Boy Iman

Walau bagaimanapun, penganugerahan tersebut mengundang pertikaian ramai pihak apabila majlis konvokesyen yang diadakan didakwa tidak ubah seperti ‘cabutan bertuah’.

Akibat terlalu banyak gelaran ‘doktor falsafah’ palsu, ramai orang bertanya kajian dan jurnal yang ditulis oleh dia atau nama sebenarnya Norul Iman Abd. Rahman, 37, sehingga melayakkannya menerima ijazah berkenaan.

Dalam kenyataannya kepada Utusan Malaysia Sabtu, dia menerima ijazah itu sebagai satu anugerah yang diberikan oleh kolej swasta berkenaan.

“Ijazah diterima sebenarnya ijazah doktor kehormat dalam bidang sosial dan kemanusiaan yang sepatutnya diterima oleh penasihat syarikat saya.

“Namun atas alasan tertentu, saya bagi pihak penasihat syarikat diminta menerima anugerah tersebut sebagai tanda penghargaan kepada kolej berkenaan yang berbesar hati menganugerahkan ijazah doktor ‘kehormat’.

“Justeru, saya tidak mahu mempertikai kolej yang mempunyai jaringan pendidikan dengan sebuah universiti di Chennai, India itu. Tetapi saya hormat dan menghargai pengiktirafan mereka itu,” jelasnya.

Katanya, dia telah memulakan pengajian secara jarak jauh (PJJ) sejak 2013 dan membuat kajian untuk tesis serta tugasan lain bagi memenuhi keperluan ijazah tersebut.