Ini cara bagaimana untuk melegakan gatal bagi wanita yang mempunyai keputihan

Ini cara bagaimana untuk melegakan gatal bagi wanita yang mempunyai keputihan

Ini cara bagaimana untuk melegakan gatal bagi wanita yang mempunyai keputihan

Assalamualaikum. Kali ni nak share pasal keputihan pulak. Yang duk PM tanya macam mana nak atasi masalah kegatalan yang disebabkan oleh keputihan, ini lah petua dia. Zaman muda-muda dulu sebelum kawin rajin lah jugak duk amalnya.

Hampir botak pokok sireh jiran sebelah umah dibuatnya. Hahaha. Tak patut, tak patut. ?

Caranya mudah sangat. Ambil daun sireh 3-5 helai saiz sederhana dan satu cekak daun inai. Jangan lupa, bersihkan dulu dedaun tu. Pastu rebus dalam seperiuk air sehingga air berubah warna. Tutup api, dan biarkan seketika.

Bila rebusan tadi dah rasa suam-suam skit, tapis dan ambil secawan untuk dibuat basuhan kat bahagian gatal tu. Buat banyak-banyak kali pun tak pe sehingga rasa miang dan gatal tu hilang.

Lagi bagus jika dibuat minum 2 kali sehari. Wanita yang mempunyai masalah keputihan yang teruk elok sangat amal petua ni. Anak dara pun boleh amal.

Khasiat daun sireh ni banyak tau. Ia mengandungi bahan antiseptik yang kuat, bersifat anti bakterial serta anti fungal yang mana amat bagus untuk penjagaan bahagian intim wanita.

Sama juga dengan inai. Inai digunakan oleh masyarakat India untuk merawat masalah gelgata.

Selain mengamalkan petua ni, korang juga dinasihatkan supaya menjaga kebersihan diri. Rajin-rajin lah tukar pakaian dalam tu. Jangan asyik pakai yang sama je sepanjang hari.

Tak de la penyakit senang hinggap.

Tang makanan pulak, elakkan makanan yang diproses terutama daging berger, naget dan sosej tu. Nak-nak yang berMSG. No no, ok.

Satu lagi, elakkan makanan yang manis-manis. Kek, coklat, aiskrim ,air gas dan seangkatan dengannya lah. Banyakkan minum air kosong dan makan buah sayur yang segar sahaja. Buahan jeruk tak kira.?

Selamat mencuba. ?

Kredit : Sumaiyah Abdullah

Via: Amazingnara



Sumber Ini cara bagaimana untuk melegakan gatal bagi wanita yang mempunyai keputihan

Post a Comment

Previous Post Next Post