Suami Punca Utama Stress Isteri Berbanding Anak-Anak..



Tidaklah menghairankan jika wanita yang berkahwin menjadi stres dengan kehadiran anak-anak. Seorang wanita perlu memainkan beberapa peranan sebagai ibu dan isteri: tukang masak, doktor, guru, pembantu rumah, perancang acara, dan banyak lagi. Namun, kajian baru-baru ini mendapati hampir separuh daripada wanita mendapati suami menyebabkan mereka stres berbanding anak-anak mereka.

Tinjauan yang dilakukan oleh Today.com, yang mewawancara lebih daripada 7,000 ibu dari Amerika Syarikat, mendapati bahawa secara purata, kebanyakan ibu dinilai tahap tekanan pada 8.5 dari 10. Kajian Today.com mendapati, hampir separuh ibu (46%) mengatakan bahawa suami mereka adalah punca stres berbanding anak-anak.

Kaji selidik ini turut melaporkan bahawa majoriti isteri melakukan tugasan keibubapaan lebih besar dan tugasan di rumah yang lain berbanding suami. Ini bermakna hanya 25% wanita yang merasakan pasangan mereka melakukan bahagian yang sama atau sebahagian besar tugas keibubapaan dan tugas-tugas rumah tangga yang lain, menjadikan wanita melakukan lebih banyak tugasan.



Kajian mendapati bahawa 1 dari setiap 5 ibu mengatakan bahawa sumber utama stres harian seperti tidak mempunyai waktu yang cukup untuk menyelesaikan segala sesuatu yang perlu dilakukan, sebahagiannya kerana kekurangan sokongan daripada suami mereka.

Ramai wanita melaporkan bahawa sesetengah stres mereka datang dari fakta mudah bahawa suami mereka berperangai seperti kanak-kanak yang sudah tua. Ini bermakna mereka mempunyai tanggungjawab penuh perlu menjaga suami walaupun suami mereka sepatutnya dapat memberi sokongan.

Menurut kajian di Universiti of Padova di Itali, tahap tekanan ini sebenarnya memainkan peranan pada kemudian dalam kehidupan dalam perkahwinan serta kesihatan dan panjang umur. Para penyelidik mendapati bahawa, kesihatan suami merosot sementara ketika isteri kehilangan suaminya, buat isteri pula, mereka menjadi lebih sihat dan menunjukkan peningkatan dalam menangani stres dan kemurungan.



Walaupun para penyelidik di University of Padova tidak dapat menemui faktor penentu mengapa ini berlaku, mereka membuat spekulasi bahawa sebab itu adalah kerana suami lebih bergantung kepada isteri mereka berbanding sebaliknya.

Sebenarnya, ada banyak perkara yang boleh dilakukan untuk menyelesaikan masalah ini, tidak kira betapa tertekannya seorang wanita mungkin atau bagaimana suami yang tidak matang. Kedua-dua pasangan perlu bersedia untuk melangkah ke depan dan bersedia untuk melakukan apa yang diperlukan untuk menyelesaikan masalah yang semakin meningkat ini.

Pertama dan terpenting, perbualan mesti ada. Isteri perlu membuka suara hati mereka kepada suami mereka tentang bagaimana mereka boleh rasa stres atas tugasan rumah, dan suami mesti bersedia untuk benar-benar mendengarkan kebimbangan mereka dan bersedia untuk membantu isteri mereka untuk mencari penyelesaian.

Salah satu cara terbaik untuk mengurangkan stres yang dirasakan seorang wanita kerana suaminya adalah untuk memastikan tugasan isi rumah dibahagikan secara sama rata. Untuk permulaan, pasangan harus membuat senarai semua kerja rumah harian, mingguan, dan bulanan yang perlu dilakukan.

Isteri perlu belajar untuk mempercayai suami mereka dengan tugasan rumah tangga. Disebabkan ini, isteri melakukan segala-galanya. Dia tidak percaya suaminya melakukannya dengan betul atau cara bagaimana dia mahu melakukannya, jadi dia hanya melakukannya sendirian. Apabila seorang lelaki bersetuju untuk melakukan tugasan rumah tangga, penting bagi isteri untuk membenarkannya melakukannya, walaupun tidak dilakukan dengan betul.

Sumber: Aliff Channel

Sumber Suami Punca Utama Stress Isteri Berbanding Anak-Anak..

Post a Comment

Previous Post Next Post