Nampaknya Objektif Bahasa Wechat Berjaya Naik Taraf ke Peringkat Rasmi



Kempen jimat air kerajaan negeri Perak mendapat kritikan apabila menggunakan ejaan yang salah dan tidak lengkap pada kain rentang dan gegantung.

Pada kain rentang tersebut, tertulis ‘PNGUNA BJAK SNTIASA BRJMAT’ yang sepatutnya ditulis ‘Pengguna Bijak Sentiasa Berjimat’.


Slogan yang sama turut digunakan pada gegantung rasmi kempen anjuran kerajaan negeri Perak tersebut.



Umum mengetahui bahawa amalan memendekkan kata dan membuang huruf – huruf vokal kebiasaannya dikaitkan dengan ‘bahasa Wechat’ atau ‘Whatsapp’.


Tapi agak mengejutkan kerana amalan yang dianggap merosakkan bahasa ini boleh menyusup masuk dan diterima pula dalam sebuah program rasmi kerajaan negeri.

Menurut laporan Utusan, Pejabat Menteri Besar menjelaskan bahawa ejaan tersebut adalah suatu gimik untuk kempen jimat air.

Mungkin hendak dinyatakan bahawa disamping menjimatkan air, kita juga boleh menjimatkan dakwat pencetak untuk tidak mencetak lebihan huruf yang tidak perlu?

Jika demikian, sememangnya tidak masuk akal kerana tiada kos tambahan untuk mencetak ‘lebihan’ huruf. Kos percetakan adalah berdasarkan saiz kain rentang dan kualiti cetakan. Maka tidak pasti apa mesej yang ingin disampaikan.

Rata – rata pengguna media sosial mengkritik kain rentang tersebut:





Sumber : ajarmalaysia.com

Sumber Nampaknya Objektif Bahasa Wechat Berjaya Naik Taraf ke Peringkat Rasmi

Post a Comment

Previous Post Next Post