Badan Melecur Teruk, Pemuda Hindu Gadai Nyawa Selamatkan 6 Muslim Dari Dibakar Perusuh


Tular di Twitter satu video yang memaparkan tentang seorang lelaki yang mengalami luka di wajah dan tangan akibat dijilat api dalam satu tragedi.

Menurut tweet yang dikongsi pengguna Twitter @_SJPeace_, lelaki India beragama Hindu itu bernama Premkant Baghel, dilaporkan mengalami kecederaan sebanyak 70 peratus di badannya kerana bertarung nyawa menyelamatkan enam jiran Muslim yang terperangkap dalam kebakaran baru-baru ini.

Dalam perkongsian yang sama, ada yang mendakwa mangsa hanya melecur sekitar 20-30 peratus sahaja.

Difahamkan, nahas kebakaran itu berpunca daripada rusuhan segelintir pihak terhadap masyarakat Muslim di sana.


Kata tweet itu,

“Dia sekarang sedang berjuang untuk dirinya sendiri (kerana cedera). Tolong doakan dia dalam doa kita.

“Dia adalah hero. Namanya Premkant Baghel. Ketahuilah namanya,”

Dalam rakaman video berdurasi satu minit 20 saat tersebut, Premkant diziarahi oleh sekumpulan individu yang melawat dan memberi sokongan kepadanya.

Menurut thread itu lagi,

“Perempuan itu berkata, ‘Inilah contoh yang anda lakukan untuk manusia dan keberanian anda tanpa batas. Semoga anda akan cepat sembuh. Dan bila anda melakukannya, kami akan menjaga anda kerana dunia amat perlukan insan seperti anda,”

Tweet yang dimuat naik oleh @_SJPeace_ pada 13 jam lalu itu mendapat respon sebanyak 36.5 ribu likes, 12.8 ribu retweet dan 359 komen manakala video tersebut turut mendapat 367.7 ribu view daripada pengguna Twitter di seluruh dunia.


Sumber: Twitter @_SJPeace_ via Siakapkeli.my


sumber Sehinggit Media News

Post a Comment

Previous Post Next Post