3 Amaran Rafidah Aziz buat ahli politik, bosan sikap ibu bapa manjakan anak nakal sampai cikgu yang kena tukar

Bekas Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Tan Sri Rafidah Aziz mengulang lagi amarannya kepada semua pihak agar tidak mempolitikkan tiga perkara.

Tiga amaran Rafidah Aziz untuk ahli politik

Tiga amaran Rafidah Aziz untuk ahli politik

Menurutnya, tanpa ada apa alasan sekalipun hal berkaitan agama, bangsa dan pendidikan tidak boleh sesekali dikaitkan dengan politik.

“Saya selalu cakap, jangan campurkan agama dengan politik. Politik bukan tentang agama, bangsa dan pendidikan…tidak sepatutnya (berlaku).

“Jauhkan mereka daripada politik. Ketiga-tiga ini tiada kaitan langsung dengan politik. Kalau ia dipolitikkan atas sebab apa sekalipun, ia salah. Ia hanya akan menyebabkan kebimbangan dan kurangnya kesatuan,” katanya ketika menjadi tetamu program Obviously Harith Iskander, semalam.

Beliau berkata demikian ketika diminta memberi pandangan mengenai hudud yang menjadi pertikaian banyak pihak.

Menurutnya, isu hudud hanya menjadi panas apabila ia dipolitikkan sedangkan undang-undang Islam itu mencakupi banyak ruang lain bukan sekadar potong tangan.

“Saya baca banyak orang sebut tentang hudud dari sudut positif…ia bukan tentang potong tangan tapi ia berkaitan banyak benda lain yang kita tak lihat pun. Kenapa kita nak terus pandangan kepada yang ekstrem dan menakutkan semua orang?

“Pada saya yang berlaku ini hanya dipolitikkan saja. Tak ada kaitan dengan agama,” katanya.

Dalam sesi sama, Rafidah akui sudah bosan melihat suasana yang melanda sistem pendidikan mutakhir ini di mana guru-guru langsung tidak boleh mendidik seperti zaman dulu.

“Itulah perkara paling bodoh yang berlaku. Anak kamu buli pelajar lain di sekolah, cikgu pun jentiklah telinga sedikit atau pukul di tangan sedikit, pelajar ini balik mengadu cikgu dera dia di sekolah.

“Ibu bapanya pergi jumpa ahli Parlimen dan ahli Parlimen isu itu bawa kepada menteri, cikgu pula ditukarkan. Saya bosan dengar cerita bodoh seperti ini.

Kalau anak anda memang nakal, anda perlu disiplinkan di rumah,” katanya.

Rafidah sempat mengimbau kembali sistem didikan yang dilakukan ibu dan bapanya sewaktu beliau masih di bangku sekolah.

“Saya juga nakal di sekolah. Ibu bapa saya beritahu cikgu, jika anak saya nakal, rotan dia. Setiap cikgu ada rotan dan biasanya cikgu rotan di tangan melainkan terlalu nakal barulah pukul di punggung.

“Saya selalu kena rotan di tangan sebab bising di kelas. Tapi adakah saya mengadu pada mak ayah saya? Itu hanya akan ambil rotan yang lagi besar dan pukul saya lagi tiga kali.

“Itu yang ibu bapa dulu buat. Apabila mereka tahu anak mereka nakal, mereka disiplinkan di rumah bukan pergi sekolah dan marah cikgu itu pula,” katanya.

 

Sumber: Sinar Harian

Post a Comment

Previous Post Next Post