Hudud: Pengundi India tak kisah, tapi pengundi cina bantah sekerasnya!

Beberapa pengundi bukan Islam mempunyai sikap berbeza dalam isu hudud: ada yang tidak kisah, ada pula yang menentang keras.

Tinjauan ringkas Malay Mail Online di sini mendapati dua pengundi India tidak melihat pelaksanaan syariah sebagai masalah tetapi tiga pengundi Cina membantahnya.

Pengundi India tidak kisah, Cina bantah keras laksana hudud

Pengundi India tidak kisah, Cina bantah keras laksana hudud

Lima pengundi Melayu yang didekati menyatakan sokongan terhadap pelaksanaan hudud, yang dijangka menjadi isu dalam pilihan raya kecil Sungai Besar susulan usul untuk menambah kuasa mahkamah syariah.

Mereka ditanya “Adakah hudud sesuai di Malaysia?” sebagai mengulas pembentangan rang undang-undang persendirian presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang di Parlimen.

Abdul Hadi, ahli parlimen Marang, membentangkan Rang Undang-Undang Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) (Pindaan) 2016  minggu lepas.

Pengundi India beranggapan hudud tidak melibatkan mereka, maka tiada sebab untuk membantahnya.

Sementara seorang pengundi Ong Chee Wei, 44, beranggapan hudud lambat laun akan dikuatkuasa kepada bukan Islam dan usul Hadi itu “langkah awal” ke arah pelaksanaannya.

Pengundi Cina juga mendakwa tiada sebab mempunyai undang-undang lain untuk menghukum penjenayah.

Seramai 42,837 pengundi di kawasan parlimen ini, berdasarkan data pilihan raya umum lalu, dengan pecahan: 67 peratus Melayu, 31 peratus Cina dan 2 peratus lagi India.

Tiga calon dijangka bersaing sengit merebut kerusi ini yang menyaksikan pertembungan pertama di Semenanjang antara PAS dengan kumpulan serpihannya Parti Amanah Negara (Amanah).

Barisan Nasional (BN) diwakili oleh Budiman Mohd Zohdi, calon PAS Dr Abdul Rani Osman dan Amanah pula mempertaruhkan Azhar Abdul Shukur.

Penyandangnya Tan Sri Noriah Kasnon, yang terkorban dalam nahas helikopter di Sarawak bulan lalu, menewaskan calon PAS Mohamed Salleh M Hussin dengan majoriti 399 undi.

 

Sumber: Projek MMO

Post a Comment

Previous Post Next Post