Ketika dihubungi Utusan Online, anak kepada dramatis Normah Damanhuri itu menempelak penganjur dan pereka fesyen tempatan kerana menganaktirikan model setempat sedangkan bakat mereka jauh lebih baik berbanding model asing.

Kenapa perlu diambil model asing yang tidak mampu membuat catwalk dengan baik? Malah, rupa mereka pun tidak nampak seperti model fesyen.

Terdapat ramai bakat tempatan yang lebih baik berbanding mereka. Lainlah kalau mereka benar-benar model profesional.

Ini tidak, hanya disebabkan mereka ada iras mat salih entah berasal dari mana, pihak tidak bertanggungjawab mengambil kesempatan tersebut menggunakan mereka agar acara berkenaan kelihatan seperti bertaraf antarabangsa. Hakikatnya tidak sama sekali,” ulasnya.

Calon Pelakon Lelaki Harapan dalam Festival Filem Malaysia Ke-26 (FFM26) menerusi filem Tanda Putera itu berkata demikian bagi mengulas status di laman Facebooknya yang meluahkan rasa tidak puas hati terhadap penganjuran majlis berkenaan.

Malah, status itu mendapat sokongan serta reaksi daripada ratusan model tempatan yang turut terkesan dengan sikap kebanyakan pihak yang terlalu mengagungkan model asing sehingga sanggup mengetepikan anak muda Malaysia.

“Saya sudah lapan tahun dalam industri peragaan dan senario ini semakin menular, menjadi-jadi. Kalau bukan saya selaku senior menyuarakan akan hal ini, bagaimana nasib model-model baharu kelak?

“Tidak kira apa jua keturunan, saya menyeru model-model tempatan supaya bersatu dan nyatakan pendirian yang tegas agar masalah ini dapat dibendung.

“Situasi ini semakin teruk, paling jelas ia boleh dilihat ketika penganjuran pertunjukkan fesyen terbesar di ibu kota bulan lalu,” kata Ahya.

Tambahnya, kebanyakan model asing di negara ini menggunakan tiket sebagai pelajar di univerisiti swasta tempatan yang mahu membuat kerja sambilan.

 

Sumber: UTUSAN ONLINE