Menteri suruh Lim Guan Eng dengar bajet sampai habis walhal Lim keluar menyambut Raja Perlis

Menteri Kerja Raya, Datuk Seri Fadillah Yusof mengkritik Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng kerana mendakwa keputusan kerajaan menangguhkan kenaikan tol bagi empat lebuh raya ekoran tekanan awam.

Lain kali ikutlah ucapan bajet sampai habis, kata Fadillah kepada Lim

Lain kali ikutlah ucapan bajet sampai habis, kata Fadillah kepada Lim

Jika para anggota Parlimen dari sebelah pembangkang mengikuti keseluruhan ucapan Bajet 2017 oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, mereka akan mengetahui sumber pampasan bagi pengendali lebuh raya, kata Fadillah.

Beliau merujuk kepada Perenggan 115 dari ucapan Najib yang berbunyi, “Untuk meringankan kos sara hidup, kerajaan akan menyediakan hampir RM10 bilion bagi peruntukan subsidi. Peruntukan ini terdiri daripada subsidi bahan api termasuk gas memasak, tol, dan pengangkutan awam.”

“Sekiranya Lim tidak meninggalkan Dewan Rakyat awal dan jika pembangkang tidak mewujudkan kekecohan dan keluar untuk menunjukkan sepanduk semasa ucapan Bajet 2017, mereka akan tahu perenggan 115…

“Lim dan para pembangkang dinasihatkan untuk mengikuti dan memahami ucapan bajet sepenuhnya pada masa akan datang agar tidak melakukan kesilapan sama yang hanya akan memalukan diri sendiri,” kata Fadillah dalam kenyataan, hari ini.

Lim sebelum ini menjelaskan bahawa beliau meninggalkan Dewan Rakyat lebih awal ketika bajet itu sedang dibentangkan pada 21 Oktober yang lalu bagi menyambut Raja Perlis Tuanku Syed Sirajuddin Putra Jamalullail di George Town untuk ulang tahun ke-200 Penang Free School.

Ramai ahli parlimen pembangkang pula telah menunjukkan sepanduk yang tertera ‘Siapa MO1?’ ketika Najib membacakan perenggan 257 dalam ucapan belanjawan itu dannya kemudian meninggalkan dewan.

Najib menyelar ahli Parlimen pembangkang kerana kekecohan itu dengan menyifatkan tindakan itu memalukan diri sendiri di hadapan orang ramai.

Kenyataan Fadillah hari ini adalah sebagai respons kepada dakwaan Lim pada Jumaat yang lalu bahawa penangguhan kenaikan tol bagi empat konsesi lebuh raya yang dijadualkan untuk tahun 2017 berlaku kerana tekanan awam dan mempersoalkan bayaran pampasan sebanyak RM59.77 juta kepada syarikat konsesi.

 

Sumber: Malaysiakini



lagi info di : MALAYSIA TRENDING NOW

Post a Comment

Previous Post Next Post