Khir Rahman titis air mata, bawa watak Jijo masuk Islam

Khir Rahman begitu sedih ketika melakonkan watak Jijo Alfonso Pareira Abdullah dalam filem “Rock Bro” hingga air matanya mengalir tanpa disedari.

Pelakon itu menganggap watak tersebut, yang diangkat kisah benar, begitu menyentuh hati dan meninggalkan kesan mendalam kepadanya.

Khir Rahman titis air mata, bawa watak Jijo masuk Islam

Khir Rahman titis air mata, bawa watak Jijo masuk Islam

“Sebenarnya watak Jijo sangat sadis, apabila dia bertemu kemuncak hidupnya.

“Saya sendiri tertanya-tanya dan pernah berbincang dengan pengarah, kenapa watak ini perlu dikembangkan, [Jijo] memeluk Islam dan kemudiannya pergi seperti itu,” katanya.

“Babak paling memberi impak kepada saya, ketika Jijo memeluk Islam,” kata Khir kepada ProjekMMO sewaktu ditemui pada majlis pratayang filem itu kelmarin.

“Hendak cerita pun naik bulu roma. Apabila kita menghayati watak yang ingin bertemu kesucian [Ilahi], saya bayangkan seperti satu pintu yang terbuka dan tidak boleh dibuat-buat.

“Malah apabila ustaz lafazkan kalimah syahadah, perasaan ketika itu lain.

“Memang kalau diikutkan, pengarah ada berpesan suruh menangis tetapi ketika melakonkannya, saya tidak ingat tapi [air mata] berderai jadi sendiri.”

Watak Jijo dalam filem pertama trilogi “Rock” (2005) diilhamkan pengarahnya Mamat Khalid berdasarkan kisah pemain gitar kumpulan Drop Out.

Mamat sendiri menganggotai kumpulan itu, ditubuhkan pada 1980, sebagi pemain keyboard.

“Rock” menceritakan kumpulan muzik mengejar cita-cita untuk menjadi ternama. Sekuelnya “Rock Oo” (2013) mengisahkan kejayaan kumpulan rock meneruskan perjuangan muzik.

“Rock Bro,” ditayangkan hujung bulan depan, pula memaparkan era kejatuhan irama rock sewaktu berdepan kesukaran, termasuk kemasukan genre baru dalam industri tempatan.

Dalam filem tersebut, Khir membawa watak pemain bass dan ketua kumpulan Rimba Bara yang pernah muncul sebagai kumpulan popular rock era 1980-an.

Ia dianggotai Slash Haji Tapah (lakonan Pekin Ibrahim), Black (Norazmi Bahron), Zul Kapan (Sofi Jikan) dan Dio (Amirul Affendi).

Pada awal 1990-an, Jijo jatuh cinta dengan Ella (Amy Juliet) selepas bertemu di King Studio di sini. Namun cintanya tidak berbalas, lalu Jijo berhenti bermain muzik dan pulang ke kampung.

Lelaki ini kemudian menjadi pengusaha ikan masin di Perak. Selang beberapa tahun, Jijo mengambil keputusan memeluk Islam sebelum maut dilanggar lori pada 1999.

Khir, atau nama sebenarnya Khairulizam Abdul Rahman, 43, berkata watak yang dibawanya bertujuan mengimbau nostalgia yang dilalui pemuzik dan peminat rock tempatan.

“Dulu Mamat ada kumpulan rock dan seorang ahli itulah Jijo. Kalau tengok dari filem pertama ‘Rock,’ dia sudah berikan penghormatan kepada Jijo dari sekian tahun ke sekian tahun.

“Watak Jijo [kini] sudah tidak ada lagi. Memang sedih, tapi saya pun setuju untuk ditamatkan sebagai trilogi terbaik di Malaysia,” katanya.

Sementara itu, Mamat berkata filem terakhir dalam trilogi “Rock” mengingatkan keperibadian mereka yang meminati rock pada waktu itu.

“Sesiapa yang betul-betul rockers, dia akan faham cerita ini kerana kisahnya memang dekat di hati mereka, menampilkan perasaan rockers dengan kekasih, kematian dan ketuhanan.

“Memang banyak penceritaan yang hendak disampaikan tetapi dalam satu filem tidak cukup kerana Rimba Bara mewakili pengalaman dan harapan rockers zaman 1980-an,” katanya.

Filem terbitan Grand Brilliance Sdn Bhd akan muncul di pawagam bermula 27 Oktober ini.

 

Sumber: Projek MMO



lagi info di : MALAYSIA TRENDING NOW

Post a Comment

Previous Post Next Post