Ini Tanggungjawab Suami Bila Dapat Gaji, Tapi Berapa Ramai Yang Buat?

Seorang lelaki perlu tahu tanggungjawab yang wajib dilakukan apabila bergelar seorang suami. Salah satu tanggungjawab utama seorang suami yang juga merupakan ketua keluarga terhadap isteri atau isteri-isterinya adalah memberi nafkah zahir dan batin secukupnya kerana isteri itu adalah amanah Allah S.W.T untuk dijaga.

Ini Tanggungjawab Suami Bila Dapat Gaji, Tapi Berapa Ramai Yang Buat?

Ini Tanggungjawab Suami Bila Dapat Gaji, Tapi Berapa Ramai Yang Buat?

Selain memberi nafkah zahir dan batin secukupnya kepada isteri mengikut kemampuan, suami juga perlu menyediakan keperluan asas kepada si isteri seperti makanan yang mencukupi, pakaian dan tempat tinggal. Tidak lupa juga suami perlu memberi didikan agama secukupnya kepada anak dan isteri untuk bekalan di dunia dan akhirat kelak.

Tapi mungkin ada yang lupa tentang satu benda ini, atau kadang buat kadang tak iaitu memberi duit perbelanjaan kepada kedua ibu bapa. Perlu anda tahu, tanggungjawab sebagai anak lelaki terhadap kedua ibubapa nya tidak akan pernah putus sekali pun sudah berkahwin.

Tertarik dengan perkongsian gambar ini, mungkin anda boleh bahagikan duit gaji anda siap-siap untuk “perkara wajib” apabila sudah mendapat gaji.

Dengan cara ini duit anda akan lebih terturus dan perkara wajib yang perlu anda dahulukan dapat diselesaikan setiap bulan. Baki selebihnya anda boleh gunakan untuk perbelanjaan barang dapur, minyak kereta, tol, dan selesaikan macam-macam lagi komitmen yang anda ada.

Apapun, uruslah perbelanjaan bulanan anda ikut kemampuan. Yang penting, anda telah menjalankan tanggungjawab anda sebagai seorang suami dengan sebaik mungkin. Semoga bermanfaat, jangan lupa kongsi artikel ini dengan rakan-rakan.

Sumber: Ohmymedia

 



Sumber Ini Tanggungjawab Suami Bila Dapat Gaji, Tapi Berapa Ramai Yang Buat?

Post a Comment

Previous Post Next Post