Pegawai tadbir diplomatik hina PM dan arwah Adenan Satem diarah pulang dan digantung tugas

KERANA mulut badan binasa, terlajak kata buruk padahnya… Seorang pegawai tadbir diplomatik (PTD) di Kedutaan Malaysia di Manila, Filipina disahkan telah digantung tugas dan diarah pulang.

Pegawai tadbir diplomatik hina PM dan arwah Adenan Satem diarah pulang dan digantung tugas

Pegawai tadbir diplomatik hina PM dan arwah Adenan Satem diarah pulang dan digantung tugas

Menurut sumber Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) di Putrajaya yang dipetik beberapa portal berita tempatan, dia didakwa mencatat komen berbaur penghinaan atas kematian bekas Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Adenan Satem.

Sumber jabatan itu memaklumkan PTD tersebut digantung tugas serta-merta dan diarahkan pulang untuk siasatan lanjut susulan kenyataan biadap dikeluarkan setelah disiarkan menerusi laman Facebook ‘Wa Sengat Lu‘ kelmarin.

Katanya, pegawai berkenaan dijadualkan balik ke tanah air pada Isnin ini berdasarkan kepada peraturan PU(A) 395/1993 malah Wisma Putra juga telah mengeluarkan satu surat arahan untuk memanggil dia segera pulang.

“Tindakan tatatertib belum boleh diambil terhadapnya sehingga siasatan dan punca dia berani berbuat demikian dikenal pasti kerana mungkin akaun Facebook miliknya digodam oleh pihak tidak bertanggungjawab,” katanya.

Allahyarham Adenan meninggal dunia sekitar 1.20 tengah hari Rabu di Pusat Jantung Hospital Umum Sarawak Kota Samarahan dalam usia 72 tahun dan jawatan itu digantikan oleh Datuk Abang Johari Tun Openg semalam.

ptd2

Sumber seterusnya berkata, pegawai berkenaan bukan berkhidmat dengan Kementerian Luar, sebaliknya PTD daripada sebuah kementerian lain yang mengikuti kursus dan ditempatkan tugas di Filipina sejak November 2015.

“Isteri dan anak kepada pegawai berkenaan dijangka pulang ke tanah air Ahad ini, sehari sebelum pegawai terbabit,” katanya. Kementerian Luar dijangka mengeluarkan kenyataan berhubung kes berkenaan selepas siasatan dilakukan.

Pemerhatian beberapa portal tempatan bagaimanapun mendapati ini bukan kali pertama dia berani mengeluarkan komen jelik terhadap kepimpinan negara namun tiada sebarang tindakan dikenakan oleh pihak JPA selama ini.

Selain mengeluarkan kenyataan menghina allahyarham Adenan, pegawai tersebut melalui ruangan komen sebelum ini turut dilihat seperti memperlekehkan secara sinis Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sendiri.

Sementara itu, Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Dr. Ali Hamsa, mengesahkan tindakan sudah diambil ke atas PTD terbabit selepas komennya menjadi tular melalui media sosial dan dikecam teruk netizen sebagai agak keterlaluan.

“Tindakan telah pun diambil. Pegawai diarah balik segera ke Kuala Lumpur untuk tindakan tatatertib,” kata beliau tegas dalam entri menerusi kicauan akaun Twitter miliknya @DrAliHamsa.

 

Sumber: Mynewshub.cc



Sumber Pegawai tadbir diplomatik hina PM dan arwah Adenan Satem diarah pulang dan digantung tugas

Post a Comment

Previous Post Next Post