Evolusi wajah Najib cuit hati rakyat

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dalam satu perkongsian di laman sosial miliknya berkongsi tiga perubahan wajahnya dalam satu kad.

Evolusi wajah Najib

Evolusi wajah Najib

Berkongsi di Facebook dan laman mikro Twitter rasminya, Najib berkata, paparan evolusi wajahnya itu adalah hadiah yang diterimanya daripada Jabatan Pendaftaran Negara (JPN).

“Evolusi saya dilihat dari kad pengenalan. Kemerosotan dan pemutihan rambut yang ketara. Hadiah daripada Jabatan Pendaftaran Negara, Malaysia. Terima kasih,” tulis Najib.

Perkongsian Najib itu menerima lebih 24,000 ‘like’ dan lebih 2,300 ‘shares’ setakat berita ini ditulis.

Pelbagai komen netizen juga dapat dilihat di bawah gambar yang dimuat naik Najib.

Nik Suryati Ibrahim menulis, “memang lain sungguh Datuk Seri,” sementara menurut Khairullah Hairudin pula, “sungguhpun begitu, Datuk Seri tetap kacak lagi bergaya. Semoga panjang umur.”

Tidak kurang juga yang menganggap ia bahan jenaka. Pemilik akaun Facebook menggunakan nama Haji Mohd Azhar Zamri menulis, “Hahahaha ini lawak Datuk Seri.”

Tanggungjawab JPN

Untuk makluman, JPN adalah sebuah Jabatan di bawah Kementerian Dalam Negeri. Ia bertanggungjawab mendaftar peristiwa-peristiwa penting setiap individu seperti maklumat kelahiran, kematian, pengangkatan (proses anak angkat), perkahwinan dan perceraian.

Di samping itu, JPN juga bertanggungjawab dalam menentukan taraf kewarganegaraan dan seterusnya mengeluarkan dokumen identiti individu dalam bentuk kad pengenalan kepada mereka yang layak.

JPN ditubuhkan selepas Peraturan-peraturan Darurat (Kawasan – kawasan Pendaftaran) 1948 dikuatkuasakan sebagai salah satu langkah untuk menentang ancaman keselamatan.

Peraturan-peraturan ini memerlukan semua penduduk supaya mendaftar dan memperolehi kad pengenalan apabila mencapai umur 12 tahun ke atas.

 

Sumber: Sinar Harian



Sumber Evolusi wajah Najib cuit hati rakyat

Post a Comment

Previous Post Next Post