Lagi mahal dari kereta! Samping dijual RM50,000 sehelai

KUALA LUMPUR, 19 Jun — Seorang peniaga Pasar Kedai Payang di Kuala Terengganu mendedahkan harga samping songket pernah mencecah RM50,000 sehelai.

Lagi mahal dari kereta! Samping dijual RM50,000 sehelai

Lagi mahal dari kereta! Samping dijual RM50,000 sehelai

Namun, Wan Mohd Shukri Wan Awang berkata tiada lagi permintaan untuk samping songket asli Terengganu itu pada masa ini, lapor Kosmo!.

“Selain kuasa beli pelanggan yang semakin kurang, ia juga disebabkan persaingan songket tiruan buatan India dan Indonesia yang jauh lebih murah,” katanya. 

Pereka fesyen, Zamzam Mohd Salim pula berkata samping berharga RM30,000 sehelai pernah dijual kepada dua ahli perniagaan dari Sabah dan Sarawak, tahun lalu.

Beliau berkata samping songket paling mahal dijual tahun ini ialah RM15,000 kepada individu dari Brunei.

“Kebanyakan pembeli samping songket Terengganu yang ditempah khas dari golongan berstatus tinggi seperti menteri, kerabat diraja dan ahli perniagaan.

“Songket yang mahal biasanya dibuat atas tempahan,” katanya yang sudah 23 tahun bekerja di Bak Tailor.

Tinjauan akhbar itu yang membandingkan harga kereta Perodua Axia bermula RM24,000 seunit, menunjukkan samping bernilai ribuan ringgit mendapat sambutan.

Zamzam berkata harga ditentukan mengikut jenis benang, kain, corak dan upah tenunan manakala warna pilihan ramai ialah cerah dan bermotif bunga.

Sumber: Malay Mail



Sumber Lagi mahal dari kereta! Samping dijual RM50,000 sehelai

Post a Comment

Previous Post Next Post