Salah satu tumpuan utama kami untuk 2018 adalah memastikan anda meluangkan masa di Facebook dengan lebih baik.
Kami membina Facebook untuk membantu orang ramai berhubung dan membawa anda untuk lebih dekat bersama orang yang tersayang. Itulah sebabnya kami sentiasa meletakkan rakan dan keluarga pada inti pengalaman. Penyelidikan menunjukkan bahawa memperkuat hubungan dapat meningkatkan kesejahteraan dan kebahagiaan.
Tetapi baru-baru ini kami mendapat maklum balas orang ramai bahawa kandungan awam (pos tentang perniagaan, jenama dan media) lebih banyak berbanding detik-detik peribadi yang membawa kepada hubungan antara satu sama lain.
Sangat mudah untuk memahami bagaimana kami sampaikan di sini. Video dan kandungan awam lain telah banyak tersebar di Facebook dalam beberapa tahun yang lalu. Oleh kerana terdapat lebih banyak kandungan awam daripada pos-pos dari rakan dan keluarga anda, keseimbangan pos di News Feed tidak lagi selari dengan perkara yang sepatutnya dapat dilakukan di Facebook – membantu kita saling berhubung.
Kami rasa bertanggungjawab dalam memastikan perkhidmatan kami tidak hanya menyeronokkan untuk diguna, tetapi juga baik untuk kesejahteraan pengguna. Oleh itu, kami telah mengkaji trend ini secara lebih mendalam dengan melakukan kajian akademik dan penyelidikan kami sendiri dengan kerjasama antara pakar-pakar terkemuka di beberapa universiti.
Penyelidikan menunjukkan bahawa apabila kita menggunakan media sosial untuk berhubung dengan orang yang kita sayang, ia boleh menjadi baik untuk kesejahteraan kita. Kita dapat merasakan hubungan yang lebih erat dan itu berkait dengan langkah-langkah jangka panjang kebahagiaan dan kesihatan. Sebaliknya, artikel membaca secara pasif atau menonton video – walaupun mereka menghiburkan atau bermaklumat – mungkin tidak baik.
Berdasarkan ini, kami membuat perubahan besar dalam membina Facebook. Saya mengubah matlamat yang saya berikan kepada pasukan produk kami agar memberi tumpuan kepada membantu anda mencari kandungan yang relevan supaya dapat berinteraksi sosial dengan lebih bermakna.
Kami mula membuat perubahan ke arah ini bermula tahun lepas lagi, tetapi ia akan mengambil masa beberapa bulan untuk focus ini dapat dijalankan ke seluruh produk kami. Perubahan pertama yang akan anda lihat yang akan berada di News Feed, di mana anda boleh melihat lebih banyak info daripada rakan, keluarga dan kumpulan anda.
Semasa kami melancarkannya, anda akan mendapati kurangnya kandungan awam seperti pos dari perniagaan, jenama, dan media. Dan kandungan awam yang anda lihat lebih banyak akan dipegang pada standard yang sama – menggalakkan interaksi yang bermakna antara orang ramai.
Sebagai contoh, terdapat banyak komuniti berita di sekitar rancangan TV dan sukan. Kami telah melihat orang berinteraksi melalui video live adalah lebih banyak berbanding yang biasa. Beberapa berita TV membantu memulakan perbualan mengenai isu-isu penting. Tetapi terlalu sering hari ini, menonton video, membaca berita atau mendapatkan kemas kini daripada page hanyalah lebih pasif.
Sekarang, saya ingin jelaskan: dengan membuat perubahan ini, saya menjangka masa yang pengguna luangkan di Facebook akan berkurangan. Tetapi saya juga mengharapkan ianya akan menjadi lebih berharga. Dan jika kita melakukan perkara yang betul, saya percaya bahawa itu akan menjadi baik untuk komuniti dan perniagaan kita dalam jangka panjang juga.
Facebook sentiasa mengenai hubungan peribadi. Dengan menumpukan kepada membawa pengguna untuk lebih dekat bersama-sama keluarga dan rakan-rakan, atau dikeliling detik penting di dunia – kami akan memastikan Facebook akan membantu anda meluangkan masa dengan lebih baik.
Mark Zuckerberg
Sumber Facebook 2018 Oleh Mark Zuckerberg