Skuad B-23 sinar baharu bola sepak negara

KEJAYAAN skuad negara mara ke suku akhir Kejohanan Konfederasi Bolasepak Asia (AFC) Bawah 23 (B-23) Tahun di Kunshan, China bukan sekadar melakar sejarah, malah ia cukup penting buat bola sepak negara memulakan langkah baharu selepas sekian lama merudum.

Malah, dengan ranking skuad senior negara berada di tangga 174 dunia, mungkin ada harapan baharu untuk kita sandarkan dengan kejayaan yang dicipta anak buah Datuk Ong Kim Swee itu.

Memang benar, itu bukan gaya permainan yang kita semua inginkan dengan skuad negara lebih banyak bertahan selepas rembatan Daniel Amier Nor Hisham pada minit ke-28 menembusi gawang Arab Saudi, naib juara 2013 pada aksi terakhir Kumpulan C.

Tetapi bertahan juga adalah taktikal dan ia memerlukan disiplin, kesungguhan dan mental yang kuat untuk berdepan situasi getir, jadi pujian harus diberikan kepada pemain.

Siapa yang berani meletakkan harapan tinggi berdepan pasukan muda dari negara yang layak ke Piala Dunia Russia tahun ini?

Malah kemenangan ini dapat melupakan aib yang ditanggung lebih dua tahun apabila skuad Harimau Malaya tewas 1-2 di tangan Arab Saudi pada aksi kelayakan Piala Dunia 2018 di Stadium Shah Alam yang dicemari dengan kekecohan penyokong.

Perlawanan itu terpaksa ditangguhkan pada minit ke-88 dengan segelintir penyokong membaling suar dan bom asap kerana marah dengan kekalahan 0-10 di tangan Emiriah Arab Bersatu (UAE) pada 3 September 2015.

Kim Swee ketika itu menjadi pengendali sementara skuad kebangsaan dan pastinya kejayaan ini biarpun tahap berbeza, ia cukup manis untuk dikenang.

Namun, pemain negara tidak boleh terus dibuai dengan kejayaan berada di kelompok lapan pasukan terbaik Asia kerana mereka masih ada peluang melangkah jauh apabila beraksi di suku akhir pada 20 Januari ini.

Kim Swee masih perlu memperbaiki kelemahan khususnya prestasi penyerang Jafri Firdaus Chew dan R Kogileswaran yang belum menemui sentuhan selepas tiga perlawanan.

Apa yang diharapkan agar barisan pemain utama dapat segera pulih daripada kepenatan dan kecederaan seperti Matthew Davies, Safawi Rasid sebelum aksi suku akhir memandangkan pemain gantian dilihat sukar memberi impak sama dalam permainan.



Sumber Skuad B-23 sinar baharu bola sepak negara

Post a Comment

Previous Post Next Post