Lukisan Pelukis Malaysia Ini Berharga RM236,000!

Satu sesi pembidaan di Galeri Prima, Balai Berita di Kuala Lumpur anjuran Henry Butcher Art Auctioneers Malaysian dan Southeast Asian Art Auction yang diadakan baru-baru ini mengejutkan ramai peminat seni visual tanah air.

Sesi pembidaan yang menarik minat pembida dari 10 negara itu menyaksikan lukisan pelukis Malaysia, Noor Mahnun Mohamed atau lebih dikenali sebagai Anum yang diberi nama ‘Am Abend’ berjaya dijual dengan nilai RM236,000.

Lukisan berkenaan pada mulanya dianggarkan bernilai antara RM35,000 hingga RM60,000 sahaja namun nilainya meningkat sehingga ke tahap harga yang disifatkan sebagai antara tertinggi buat karya seni tempatan.

Anum dikatakan menyiapkan lukisan berkenaan pada tahun 1993 semasa beliau sedang menghabiskan pengajian di Jerman. Lukisan berkenaan memaparkan imej seorang perempuan yang tidak memakai baju sedang berdiri berhampiran sebuah almari pakaian berwarna biru. Ia melihatkan sifat keterasingan individu.

Anum yang kembali ke Malaysia pada tahun 1997 selepas berkelana ke Jerman untuk mempelajari bidang seni halus selama tujuh tahun dari 1989 hingga 1996 telah berjaya mengadakan pelbagai pameran solo di Eropah dan tahun lalu beliau mengadakan pameran solonya di Kuala Lumpur.



Sumber Lukisan Pelukis Malaysia Ini Berharga RM236,000!

Post a Comment

Previous Post Next Post