Bangun Tidur Ada Lebam Misteri? Angkara Hantu Atau Penyakit


Pasti ramai yang pernah ada lebam bila bangun sahaja dari tidur. Padahal tak ada terjatuh atau bertumbuh dengan orang pun. Dan pastinya lebam tersebut selalunya berada di betis, peha dan lengan. Kenapa jadi begini eh? Ada penyakit atau pun benda ghaib?

Mungkin ada benarnya disebabkan benda ghaib, tetapi lebih logik dan meyakinkan jika dikatakan ia adalah reaksi dari dalam tubuh badan. 

Macam mana boleh ada lebam?

Menurut Dr Zubaidi Hj Ahmad, lebam berlaku apabila kulit kita terdapat pengumpulan darah apabila salurah darah kecil pecah di bawah kulit. Jadi, pengumpulan darah ni akan memberi efek warna merah atau biru kekuningan. Lebam ini juga akan hilang dalam masa 2 minggu. 


Kalau lebam disebabkan terhantuk pada objek pula dipanggil ecchymosis. Salur darah kecil tu akan pecah dan buatkan darah terkumpul di situ. Mula-mula akan bengkak dan seterusnya menghasilkan tompok darah beku yang dipanggil lebam.

Cara Merawat Lebam


Tekap bongkah ais di bahagian yang lebam. Kesejukan ais mampu mengurangkan pendarahan dalam kulit seterusnya mengecutkan salur darah.

“Ramai orang kita salah faham bahawa menuam bahagian lebam dapat kecutkan bengkak, benjol atau saluran darah, namun sebaliknya kepanasan akan mengembangkan lagi kecederaan.

“Hanya kesejukan sebenarnya yang berfungsi untuk mengecut kecederaan”.

Tinggikan sekali kedudukan bahagian tubuh yang lebam. Jika lebam pada peha, berbaringlah sambil naikkan kedudukan peha agar lebih tinggi dari paras jantung untuk menghentikan pergerakan darah ke bahagian lebam berkenaan. Jika berdiri, pendarahan akan jadi lebih teruk menyebabkan lebih banyak darah yang dipam ke kawasan kecederaan tersebut.

Sumber: Wanista


sumber Sehinggit Media News

Post a Comment

Previous Post Next Post