Sesuatu Yang Menakjubkan Berlaku Bila Cium Anak. Ini Yang Terjadi Pada Sistem Tubuh Badan Anak


Apa Terjadi Pada Sistem Tubuh Badan Apabila Kita Cium Anak? Perkongsian ini diambil dari Dr.Rizal, former Clinical Psychologist di Goulburn Valley Health Victoria Australia

KESAN CIUM ANAK

Saya sangat teruja dengan imej ini. Satu-satunya imej brain scan dalam dunia memgenai seorang ibu mencium bayinya. Suatu yang sukar tetapi berjaya dilakukan. Gambar yang sangat rare.


Gambar ini milik seorang neurosaintis Dr Rebecca Saxe. Setelah beberapa kali mencuba beliau akhirnya berjaya tidurkan bayinya yang berusia 2 bulan. Ditidurkan dalam mesin imbasan.


Gambar ini adalah lambang kasih seorang ibu. Apabila Dr Saxe mencium anaknya bahagian otak yang keluarkan hormon oxytocin terus aktif. Seperti di dalam gambar.

Oxytocin adalah hormon kasih sayang. Hormon cinta ibubapa pada anak. Hormon kasih anak anak pada ibubapa. Hormon yang sebabkan cucu cucu mahu pulang ke kampung.

Bukan itu sahaja. Ciuman Dr Saxe aktifkan bahagian reward system otak hingga otak keluarkan hormon dopamin – the feel good hormon.

Tidak cukup dengan dopamin otak juga keluarkan hormon vasopressin. Hormon ini kukuhkan lagi attachment anak-ibu. Sekiranya ciuman pada pasangan, ia akan romantiskan hubungan pasangan itu. Begitu hebatnya vasopressin.

Bab ciuman dari gambar ini belum habis lagi. Ada lagi satu hormon yang akan otak keluarkan. Namanya serotonin. Hormon ini stabilkan mood manusia.

Bayangkan, apa akan jadi apabila mood ibubapa dan anak stabil…

Tuan Puan sudah cium anak harini?

#DrRizal
#neurocaliph

Kredit: Eddy Rusdi via https://majalahpama.my


sumber Sehinggit Media News

Post a Comment

Previous Post Next Post