Thiago sedih sikap penyokong Sepanyol

MADRID: Thiago Alcantara sedih dengan tindakan penyokong Sepanyol yang mengejek Gerard Pique pada sesi latihan terbuka semalam, namun berkata pertahanan Barcelona itu tidak terkesan dengan insiden berkenaan.

Pique mengundi untuk referendum kemerdekaan yang diharamkan di Catalonia dan mengkritik kerajaan Sepanyol kerana cuba membatalkannya dengan keganasan yang menimbulkan kemarahan sebahagian penyokong Sepanyol.

Sekumpulan besar penyokong mengejek dan memarahi pertahanan tengah kelab Catalan itu ketika sesi latihan pendek di Las Rozas semalam.

"Ketika saya datang (ke kem latihan Sepanyol) Pique sentiasa memiliki sikap yang sama, komitmen dan kegembiraan," kata pemain tengah Bayern Munich itu hari ini.

"(Situasi) itu menyedihkan kami kerana kami ke sini untuk bercakap mengenai bola sepak, saya tidak ke sini untuk bercakap mengenai hidup sesiapa. Ia menyedihkan saya kerana tidak boleh berasa selesa dan bercakap mengenai Albania (pasukan akan ditentang Sepanyol pada 6 Oktober di Alicante)."

GERARD Pique (dua dari kiri) bersama rakan sepasukan, Jordi Alba (tiga dari kiri) pada sesi latihan pasukan Sepanyol di Las Rozas, Madrid. - Foto EPA

Thiago memberi sokongan terhadap Pique untuk mengatasi sebarang bentuk serangan daripada penyokong Sepanyol ketika perlawanan.

"Pique sudah banyak kali bermain di Santiago Bernabeu. Dia sudah biasa dengan suasana sebegitu. Dia ada sikap yang sama seperti biasa," kata Thiago yang bermain bersama Pique di Barcelona sehingga 2013. - Reuters



Sumber Thiago sedih sikap penyokong Sepanyol

Post a Comment

Previous Post Next Post