Kisah Ina, pekerja KTM yang baik hati

DI SEBALIK aduan orang ramai mengenai kelemahan perkhidmatan tren Komuter Tanah Melayu (KTMB), ada juga yang memuji layanan dan sikap kakitangan syarikat tersebut.

Seorang netizen baru-baru ini meluahkan penghargaannya dalam satu posting di Facebook, terhadap seorang kakitangan KTM bernama Ina yang bermurah hati membantu apabila dia tidak cukup wang untuk menaiki tren.

Menurutnya, ketika itu dia sedang bergegas dari Ipoh, Perak ke Kuala Lumpur untuk berjumpa anaknya yang sedang sakit kerana demam.

_89682416_bea26415-8c51-49c5-aee0-e572e1aacd4d

“Ini adalah Ina.

Dia adalah kerani tiket di Stesen Ipoh KTMB. Dia menggunakan wangnya sendiri sebanyak Rm10 untuk menambah baki tiket RM35 saya. Ini kerana:

1. Saya tidak mempunyai wang tunai yang mencukupi apabila bergegas dari ceramah hingga terlupa untuk menyemak sama ada saya mempunyai wang yang mencukupi.

2. KTM hanya menerima pembayaran kad untuk RM50 dan ke atas. Cuba untuk gabungkan pembelian dengan beberapa pengguna lain. Tetapi sistem ini hanya membolehkan pembelian tiket yang sama masa / laluan.

3. Tidak ada mesin atm di mana-mana berhampiran stesen; dan

4. Tren akan berlepas dalam masa 10 minit.

Ina tidak memberikan nombor telefonnya supaya kemudian saya boleh hubungi untuk kembalikan wangnya. Dia juga enggan benarkan saya ambil gambarnya (sebab itu gambar kabur). Kebaikan hati Ina membolehkan saya tiba ke rumah awal untuk menjenguk Zayn yang kurang sihat, tapi kini sudah pulih daripada demam dan muntah sejak Isnin.

Terima kasih Ina. Saya akan cuba balas budi anda satu hari nanti”.

Moralnya, hulurkan pertolongan yang anda mampu kepada semua orang kerana meskipun nampak kecil, ianya cukup bermakna buat mereka yang sedang memerlukannya. Jadilah seperti Ina!

Sumber: MYNEWSHUB.CC

Post a Comment

Previous Post Next Post